23948sdkhjf

Vetzoo dubblar

Vetzoo som säljer djurmat på nätet dubblade förra året sin försäljning. I år är målet att bolaget ska gå med vinst. – Sveriges djurägare har fått upp ögonen för e-handel, konstaterar vd Lars Martin Norviit.
2015 landade Vetzoos försäljning på 38 miljoner kronor.

Lars Martin Norviit lyfter fram flera samverkande faktorer till försäljningsuppgången:

– Tillväxten beror på ökad marknadsföring i kombination med att vi har väldigt snabba leveranser tillsammans med bra kundtjänst – det gör att djurägarna rekommenderar Vetzoo till varandra. Ryktet sprids!

Smidigt till dörren

Idag köps bara mellan fem och sju procent av husdjursprodukterna på nätet. Lars Martin Norviit förutspår att andelen kommer att öka till minst 20 procent inom ett par år:

– Djurfoder och andra djurtillbehör är en perfekt e-handelsprodukt. Fodersäckarna är tunga och för att få tag på bra foder måste man ofta åka till fysiska zoo-butiker. Ju fler djurägare som får upp ögonen för hur enkelt och smidigt det är att beställa direkt på nätet, desto mer kommer online-marknaden att växa.

Plusresultat i år

2015 års rörelseresultat landade på minus 3 miljoner kronor, vilket ska jämföras med minus 5,4 miljoner kronor 2014.

– Vi har alltså, grovt räknat, fördubblat vår omsättning parallellt med att vi halverat det negativa resultatet, säger Lars Martin Norviit.

För i år är bolagets mål att nå en omsättning på 80 miljoner med ett positivt rörelseresultat. ”Som en av de första företagen i branschen” kommenterar Lars Martin Norviit.

Nästa år planerar Vetzoo, som kombinerar sin nätförsäljning av djurmat med veterinärtips, att expandera till ett nordiskt land, där Norge alternativt Finland ligger närmast till hands.

I september togs Adlibris vd Johan Kleberg in i bolagets styrelse.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08