23948sdkhjf

Män nätspenderar flitigast

Kvinnor, i högre grad än män, ägnar sig åt "fönstershopping" på nätet. Men när det kommer till att faktiskt öppna plånboken i näthandeln, är det männen som är flitigast.
Betaltjänstföretaget Payson har med hjälp av offentlig statistik och egen undersökning tecknat en lägesrapport av näthandelslandskapet.

Idag finns det cirka 10 600 e-handelsföretag i Sverige. Knappt 2 000 av dessa startades förra året.

Och så har också 95 procent av svenskarna handlat från en nätbutik.

Upp till 5 000 kronor vanligast

Under 2015 spenderade hälften av svenskarna upp till 5 000 kronor på köp i en e-handel. 23 procent handlade för mellan 5 001 och 10 000. Männen spenderade i högre utsträckning mer pengar på e-handel. 12 procent bland dem lade mer än 20 001 kronor medan motsvarande siffra bland kvinnorna endast är 5 procent.

På frågan hur mycket man planerar att spendera i år, fortsätter männen att inneha topp-positionen.

Återkommande nätbesök

Tre av tio svenskar besöker en e-handel några gånger i veckan och 29 procent gör det några gånger i månaden. Det finns också de som besöker en internetbutik varje dag, sju procent gör det flera gånger om dagen och åtta procent gör det en gång per dag.

Många av dessa är så kallade fönstershoppare, 85 procent, kikar nämligen runt på produkter online för nöjes skull utan direkt avsikt att handla något.

Det är framförallt kvinnorna som fönstershoppar ofta, det gör 37 procent jämfört med 29 procent bland männen.

Fönstershopping - en del av nätresearchen

– E-handlarna står inför utmaningen att många konsumenter tittar runt på utbudet utan att köpa något,säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Men "fönstershoppandet" är inte bara för nöjes skull, utan ingår också i faktainsamlandet i köpprocessen. Konsumenterna jämför priser och leveranskostnader innan de bestämmer sig för att klicka hem en vara från en specifik e-butik.

– Vår undersökning bekräftar detta där hela 42 procent svarar att de noga researchar var produkten är billigast. Så många som var tredje person letar också efter aktuella rabattkoder innan de slutför sin beställning, säger Emma Lindgren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062