Ny app för digitala begagnatfyndare
Köp- och säljappen Shpock lanseras i Sverige. Appen, som har över 10 miljoner användare i Europa är till för att förenkla begagnatköp.
Företaget Shpock skriver i ett pressmeddelande att appen lanserades i september 2012 och att den snabbt blev ett av de populäraste sätten att köpa och sälja begagnat i Tyskland, Storbritannien, Österrike och nu senast i Italien.
Shpock bedömer att förutsättningarna är goda för att svenska användare ska ta till sig det nya sättet att köpa och sälja begagnat.
Gratis för köpare och säljare
Appen är från början utvecklad för att tillfredsställa smartphonegenerationens behov. Därför har man helt skippat de textbaserade annonserna och erbjuder istället en bildbaserad upplevelse.
– När du använder Shpock går du på en digital promenad och upptäcker andrahandsmarknaden i din närhet. Objekten sorteras utifrån din nuvarande position med hjälp av GPS, så att du kan bläddra igenom begagnade prylar nära dig, eller så klart själv tjäna pengar på saker du inte längre använder, säger Katharina Klausberger , en av Shpocks grundare.
Appen är gratis att ladda ner och använda – både för köpare och säljare.
Shpock har bestämt sig för att det ska vara enkelt att lägga upp en annons – det ska inte ta mer än 30 sekunder från att du tar bilden till att annonsen är publicerad. När en köpare hittar något av intresse, kan hen komma i kontakt med säljaren, förhandla och komma överens om pris i appens gränssnitt. Funktioner som att kunna dela annonser i sociala medier och möjligheten att sätta upp bevakning på prylar som kunden är på jakt efter finns.
Dessutom kan användare köpa till premiumfunktioner för att få mer exponering av sina annonser.
Katharina Klausberger beskriver appens användare som unga och mobila. Fler än 70 procent av Shpocks användare är yngre än 35 år. De gillar mode, vintage och trender, och är intresserade av design. De vill använda mobilen för att köpa och sälja när och var de vill, säger hon.
Shpock finns för iOS och Android.