Nu blir Åhléns digitalt
Åhléns lanserar en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. En viktig del i satsningen är att paketutlämning och returhantering erbjuds i samtliga varuhus.
Inom Axstores finns det dock erfarenhet av framgångsrik e-handel. Axfoodägda Parfymerikedjan Kicks startade sin webshop 2010 och inredningskedjan Lagerhaus har sålt på nätet sedan 2011.
Nu är det alltså Åhléns tur.
Inledningsvis ska varuhuskedjan erbjuda ett utvalt online-sortiment inom mode för dam, herr, barn och accessoarer, samt skönhet och heminredning, med en mix av Åhléns egna och externa varumärken.
- Åhléns satsar på e-handel för att kunna kombinera det bästa med digitaliseringens möjligheter, med servicen som kan erbjudas när våra kunder besöker varuhusen. Med våra 73 varuhus i Sverige kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på en attraktiv kundupplevelse i ett digitalt och fysiskt gränsland, säger Stefan Danieli , finanschef och tf. vd för Åhléns i ett pressmeddelande.
Åhléns skriver att kunder som handlar på nätet kommer att få sin online-vara levererad hem, till ett postombud eller till valfritt Åhlénsvaruhus. Varuhusen ansvarar för utlämning och returhantering av online-varor. Kunden kommer oavsett leveransform att vid behov kunna välja att lämna tillbaka inköpta online-varor på valfritt Åhlénsvaruhus.
- Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet samt hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, det här är bara början, säger Cecilia Mortimer Meurling , e-handelschef Åhléns.
Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker mer än 20 000 varor. Målet på längre sikt är att öka detta till 48 000 varor, vilket motsvarar mängden varor i ett större Åhlénsvaruhus, som Uppsala eller Mall of Scandinavia.