Rekordresultat för Clas Ohlson
När Clas Ohlson presenterade rapporten för sitt tredje kvartal kan hemmarfixarkedjan glädjas åt både ökad försäljning och rekordresultat.
– Det här är vårt viktigaste kvartal, med bland annat julhandeln, så det är mycket glädjande att kunna visa på ett så hälsosamt resultat, sade vd Klas Balkow när han presenterade delårsbokslutet vid en investerar- och pressträff på onsdagsmorgonen.
Försäljningen ökade till 2 482 miljoner kronor (2 375). Det är en ökning med 4 procent räknat i svenska kronor, i olika valutor ökade försäljningen med 7 procent.
Finska framgångar
I Sverige ökade försäljningen med 7 procent, till 1 127 miljoner kronor. I Norge, som är den näst största marknaden ökade försäljningen med 8 procent i lokala valutor. Men eftersom den norska kronan sjunkit den senaste tiden så innebar den oförändrad försäljning räknat i svenska kronor, 940 miljoner kronor.
Finland kan uppvisa den största ökningen, med 13 procent och en försäljning på 291 miljoner kronor.
– Detaljhandelsutvecklingen i allmänhet är svag i Finland, även om trenden visar uppåt. Vi är därför stolta över en rekordökning på 13 procent, vilket innebär att vi tar allt fler marknadsandelar och stärker vårt varumärke i Finland, sade Klas Balkow.
Bra start i Dubai
Utanför Norden har försäljningen sjunkit 5 procent i lokala valutor, men ökat 2 procent i svenska kronor till 122 miljoner. Det är framför allt Storbritannien som är problemet, här har man tidigare stängt en butik och under kvartalet öppnat en ny butik i mindre format.
– Det är färre konsumenter som rör sig i shoppingstråken, konstaterar Klas Balkow.
Han påpekar dock att franchisebutiken i Dubai har haft en bra start, och att kedjan med tillförsikt ser fram emot butik nummer två inom kort.
Premiär i Tyskland
Under våren blir det premiär för Clas Ohlson i Tyskland. Den 19 maj öppnar den första butiken, en flaggskeppsbutik på shoppinggatan Jungfernstieg i Hamburg. Och under hösten får den sällskap av ytterligare två butiker i Hamburg.
– Vi har valt att koncentrera oss till en begränsad marknad först, Hamburg, och vill etablera oss där innan vi fortsätter ut i landet, sade Klas Balkow.
Han påpekade att man behöver ett par år på sig innan man kan göra en riktig utvärdering.
– Man måste låta det ta tid. Vi hoppas på en snabb växt, men har samtidigt respekt för att det tar tid att lära sig den tyska marknaden och att de tyska konsumenterna kommer att lära sig Clas Ohlson.
Finalist i Retail Awards
Klas Balkow lyfte också fram lojalitetsprogrammet Club Clas som nu har nått över 2 miljoner medlemmar.
– Att vi idag fått veta att Club Clas är en av finalisterna i Årets lojalitetsprogram i Retail Awards 2016 är ytterligare ett erkännande, förutom de uppskattningar vi får från kunderna, sade han.