23948sdkhjf

"Ett trendbrott för handeln"

– Nu är det detaljhandelns tur att verkligen spetsa tjänsteutbudet. Det säger HUI Researchs analytiker Andreas Svensson och pekar på ett trendbrott i hur svenskarna fördelar sina pengar mellan varor och tjänster.
I samband med HUI Researchs presentation av konjunkturbedömningen idag på förmiddagen pekade institutets analytiker på ett trendbrott. Under några år har tjänster tagit en allt större andel av hushållens konsumtion. Nu tar detaljhandeln tillbaka andelar.

– Det är ett resultat av ett större tjänsteinslag i kampen om hushållens kronor, säger analytiker Andreas Svensson .

Han exemplifierade med Ikeas montera-ihop-service, med elektronikbutikerna som i takt med allt mer avancerad teknik också säljer installationstjänster, bygghandlare som erbjuder hantverkstjänster, matföretagen som saluför middagslösningar och modebutiker som erbjuder personlig stylingservice.

Stigande inköpspriser

Sällanköpsvaruhandelns importpriser har stigit sedan 2013. Det har det inte märkts så mycket av i butik.

– Det har varit svårt för butikerna att ta ut den här prisutvecklingen över disk. Istället har detaljisterna jobbat mot att hela tiden sänka priserna. Samtidigt ökar både hyror och personalkostnader, sade Andreas Svensson och konstaterade tillsammans med sin kollega konsultchef Michael Cronholm att många handlare brottas med dålig lönsamhet.

Prisutvecklingen i sällanköpsvaruhandeln 2015 var minus 0,5 procent. Motsvarande för dagligvaruhandeln var 2,5 procent där livsmedel som kaffe, kakao, frukt och grönsaker ledde uppgången.

Svårt höja priserna i sällanköpshandeln

Kommer sällanköpsvaruhandeln att kunna parera de höjda inköpspriserna på samma sätt som dagligvaruhandeln, med högre krontal på prislapparna på butikshyllorna? Andreas Svensson är tveksam.

– Jag tror det kan vara svårt för sällanköpshandeln att föra vidare höjda inköpspriser ut till konsumenten. Men på sikt behöver man lyckas, säger han men pekar också på att just en ökad andel tjänster i utbudet kan vara en väg runt problemet.

Så tror HUI också på att prisutvecklingen i dagligvaruhandeln 2016 hamnar på 0,5 procent, där sällanköpsvaruhandeln står för minus 0,5 procent och dagligvaruhandeln för 1,5 procent. Motsvarande siffror för 2017 är en prisökning på 0,5 procent för detaljhandeln totalt, där dagligvaruhandel också detta år ökar priserna med 1,5 procent och sällanköpsvaruhandeln ser en prisminskning - minus 0,5 procent.

Läs också Dämpad tillväxt att vänta i detaljhandeln

Minskade inkomstklyftor bäst för handeln
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.553