Styrkebesked från Stenungstorgs centrum
Handeln i Stenungstorg centrum ökade med åtta procent förra året. Siffran får en extra tyngd eftersom flera lokaler i köpcentrumet var stängda för ombyggnad. Speciellt har kunderna varit intresserade av lokala butiker.
På försommaren invigs det nya hamntorget och därmed är etapp två och tre i projektet omvandlingen av Stenungstorg centrum genomförda.
– Stenungstorg centrum har en attraktiv mix av lokala handlare och kedjor. Med det centrala läget intill hamnen är det en naturlig mötesplats och därför satsar vi även på ett starkt restaurang- och caféutbud, berättar Magnus Bergman , regionchef på Citycon.
Bistro Beo återöppnade i februari i dubbelt så stora lokaler. Restaurangen fördubblade sin försäljning redan första månaden jämfört med samma månad förra året.
– Vi är glada att nu kunna erbjuda gästerna ett heltäckande utbud alla dagar i veckan med menyer för lunch, à la carte och bargäster. Vi har också fått en större cafédel som har öppet även kvällstid säger Simo Sladojevic , Bistro Beos krögare.
Även Espresso house finns nu i större skepnad med en ”urban coffee shop” i två plan fördelade på 360 kvadratmeter. Multibrandbutiken Labelle & Karlsson får en större tappning med 50 procent större yta i nytt läge och en utökad herravdelning med fler varumärken. I april slår Akademibokhandeln upp portarna.
Stenungstorgs centrum ägs av Helsingforsnoterade Citycon som har 20 köpcentrum i Finland, 20 i Norge, nio i Sverige, inklusive Kista Galleria, tre i Estland och ett i Danmark. Citycon hyr också ut och förvaltar 14 köpcentrum i Norge på uppdrag av andra ägare.