23948sdkhjf

Elektronikkedjan som tror på VR

Sedan 2013 har Media markt haft produkter för virtual reality i sina butikshyllor. Ledningen tror det är i år som efterfrågeökningen kommer att ta fart på allvar.
– Precis som med all ny teknik så är det generellt flest unga personer som hittills har hoppat på VR-trenden, säger Tahero Nori , kedjans innovationschef.

Det är för spel och underhållning som tekniken varit mest i fokus.

- Men vi är övertygade om att VR-tekniken kommer att ta en allt större plats i vår vardag. Styrkan är att det verkligen kan fånga känslan i en upplevelse, vilket gör att det är en enorm tillgång för såväl företag som privatpersone, säger Tahero Nori.

Hittills har försäljningen varit centrerad kring Stockholmsområdet, men på senare tid har kedjan sett hur efterfrågan tagit fart i hela landet.

– Vår prognos säger att 2016 kommer vara året då VR på allvar tar klivet in i svenskarnas hem, allteftersom att tekniken utvecklas, utbudet av produkter breddas och användarvänligheten förbättras, säger Tahero Nori.

Kedjan vill förstås att fler ska vilja pröva på och ger exempel på några använingsområdet för virtual reality-tekniken, som bostadsvisningar direkt hemifrån soffan, behandlingar mot fobi, dela videomaterial som filmats i 360 grader och kompilera privata bilder till en virtuell upplevelse.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093