23948sdkhjf

Uppåt för Inditex

Den spanska modekoncernen Inditex går som tåget och den jämförbara försäljningen ökade med 8,5 procent under det brutna räkenskapsåret 2015/16 som avlutades 31 januari. Hittills under innevarande första kvartal har försäljningen ökat tvåsiffrigt.
Inditex, med kläd- och accessoarkedjor som Zara, Massimo Dutti, Oysho, Bershka och Pull & Bear, redovisar ett resultat före skatt på 4,7 miljarder euro för det brutna räkenskapsåret 2015/2016 som avslutades 31 januari. Den totala försäljningen steg under året med 15,4 procent, mätt i lokala valutor, till 20,9 miljarder euro. Nettovinsten för det brutna räkenskapsåret uppgår till 2,8 miljarder euro.

Den jämförbara försäljningen ökade med 8,5 procent. Och försäljningsökningarna verkar hålla i sig för koncernen och under innevarande första kvartal, perioden 1 februari till 7 mars, har försäljningen ökat med 15 procent.

31 januari uppgick antalet butiker till totalt 7 013 butiker på 88 marknader. Under räkenskapsåret 2015/16 öppnade modekoncernen 330 butiker på 56 marknader och under innevarande år planeras för ytterligare 400 till 460 nya butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059