23948sdkhjf

Den konsumentföreningen ökar rejält

Konsumentföreningen Göta ökade sin försäljning rejält under förra året. Men att det kostar att köpa och öppna nya butiker syns på sista resultatraden.
- Under 2015 tog vi beslut om förvärv som förväntas stärka föreningen betydligt på sikt. Trots resultatnivån för 2015 är Kf Götas finansiella ställning stark med en soliditet på 48,2 procent, säger Tord Rosenlund , vd i Kf Göta och fortsätter:

– Vi fokuserar under 2016 på de omfattande omställningarna av stormarknaderna på A6 i Jönköping och Giraffen i Kalmar.

Många fler butiker

Konsumentföreningen Götas styrelse har fastställt årsbokslutet för verksamhetsåret 2015.

Det visar hur nettoomsättningen i föreningens 51 Coop-butiker förra året uppgick till 1 761 miljoner kronor. Det är en ökning med 224 miljoner kronor, 14,6 procent.

Under 2015 ökade butiksbeståndet med tre helt nya butiker och tre förvärv. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1,3 procent.

De nya och förvärvade enheterna är Coop Anderstorp (tidigare Hemköp), Coop Atollen Jönköping, Coop Baronen i Kalmar och Coop Vaggeryd.

Den 1:e juni övertog föreningen Coop Forum A6 Jönköping samt Coop Forum Giraffen i Kalmar från Coop Sverige AB.

Positivt resultat förväntas 2017

Resultatet efter finansiella poster blev -25,8 miljoner kronor och rörelseresultatet -26,3 miljoner kronor.

Investeringarna i nya och befintliga butiker uppgick under 2015 till 72 miljoner kronor. Tillsammans med startkostnader för de nya butikerna är det huvudorsaken till det negativa resultatet.

Också under 2016 kommer investeringstakten att vara hög och försäljningen väntas öka till ca 1 900 miljoner kronor. Ledningen väntar sig ett positivt resultat 2017.

Nästa Coop-etablering i Kf Götas verksamhetsområde blir Coop Borgholm, som ska öppna till våren 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06