Nordisk näthandel för 160 miljarder
E-handeln i de nordiska länderna ökade med 15 procent under det gångna året.
Det finns en hel del likheter mellan hur man näthandlar i de nordiska länderna, men även nationella skillnader. Danskarna ställer till exempel höga krav på snabba leveranser och värdesätter möjligheten att få leveransen till jobbet, till en paketbox eller hem på dagtid. Svenskarna och norrmännen vill gärna ha paketen hem i brevlådan eller hämta dem hos ombud. Finska konsumenter är tålmodigast vad gäller leveranstiden och vill helst hämta ut sin försändelse hos ett ombud.
Hur de nordiska konsumenterna e-handlar skiljer sig också åt. I Danmark och Norge handlar en fjärdedel av konsumenterna från surfplattor. I Sverige handlar en av fem konsumenter från mobilen. I Finland är e-handeln från mobila enheter väsentligt lägre, från surfplatta 15 % och mobil 12 %.
– Svenska konsumenter ligger i framkant och anpassar sig snabbt till ny teknik. Detta har gjort att de använder mobiltelefonen i allt större utsträckning inför köp, inte bara som informationskanal utan de genomför även allt fler köp via mobiltelefonen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.
Läs också: 50-miljardersvallen är bruten