Västervik vill locka med vänlighet
Västervik vill locka fler besökare. Vägen dit går via utbildning som ska göra stadens turistnäring mer rustad för ett personligare bemötande.
– Vi kan ha hur sköna sängar som helst, hur god frukost som helst. Men om inte personalen som möter gästen är trevlig så kvittar det. Jag tror det är 80 procent av upplevelsen, säger Anna Liljander som driver Park Hotell och intervjuas i programmet.
I förra veckan träffades företagare inom turistnäringen på orten för att lära sig mer om hur man ökar trivseln.
– I turistnäringen är det många som har sitt första jobb. Man kanske inte är helt van och trygg i sin roll. Då är det ett ganska långt steg att vara den person som ska ta steget fram till gästen och säga "är det okej?", "har kocken gjort det han ska?", "smakar det okej?", eller vad det än må vara, säger turistutbildare Johan Davidsson i radiointervjun.
En nyckelförmåga är att se varje kund individuellt. Om utländska besökare uppger att svensk persoanl är hjälpsamma och vänliga, om man väl frågar, men inte så snara på att komma fram självmant, kan andra tycka att alltför stor uppmärksamhet från personal är pressande.
Mycket av detta förhållningssätt kan också appliceras i handeln.
I nästa nummer av Dagens Handel på papper, riktas sökljuset mot handeln i besöksnäringen.
Dagens Handel nr 4 2016 är ute hos prenumeranterna från och med onsdag i nästa vecka.
.