23948sdkhjf

Coop har vänt till lönsamhet

Efter många år av förluster och kräftgång visar Coop lönsamhet för helåret 2015. Sonat Burman Olsson, vd och koncernchef ser ut att lyckas med det som en rad män före henne misslyckats med.
Foto: Ylva Åkesson, Dagens Handel

När Sonat Burman Olsson tillträdde posten som vd sommaren 2014 fick hon samma uppdrag som en rad män före henne fått:
att göra Coop lönsamt igen.
Den ene efter den andre hade gått bet på uppgiften och kickats ut efter ett par år med nya minusresultat.
När Sonat Burman Olsson tillträdde beskrevs detta av många som sista chansen för den medlemsägda dagligvarujätten.
I en intervju i Dagens Handel 2 2015 berättade att hon att målet var att nå lönsamhet 2017 och att man vidtagit en rad åtgärder för att förenkla strukturen och renodla Coop som dagligvaruföretag.

I dag har siffrorna för 2015 släppts, och det står klart att målet att nå lönsamhet uppnåtts redan 2015.
I ett pressmeddelande betecknar Sonat Burman Olsson vändningen som en historisk prestation.
– Det visar att det strategiska helhetsgrepp vi tagit om hela vår verksamhet ger kraftfulla resultat och vi ligger till och med före planen i många delar, säger hon.

– Det är också glädjande att vi, utöver vårt resultat, genom vårt arbete har skapat stora värden till konsumentföreningarna runt om i landet, som ju driver majoriteten av butikerna, fortsätter Sonat Burman-Olsson.

2015 i siffror


Rörelseresultatet uppgick till 140 miljoner kronor, att jämföra med -306 miljoner 2014, en förbättring med 446 miljoner kronor.

Därutöver skapades värden för drygt 400 miljoner kronor till de fristående konsument-föreningarna genom bland annat effektiviseringar inom inköp, kategori och logistik.

Coop Sveriges butiksförsäljning uppgick till 17 265 miljoner kronor att jämföra med 17 876 miljoner år 2014. Det är en minskning med 3,4 procent.

Strukturförändringar

Totalt avyttrades 79 butiker till fristående konsumentföreningar. 8 butiker stängdes och 2 butiker nyöppnades.

Coop genomförde också en prissänkning på tusentals varor och lanserade tre nya butiksformat – Stora Coop, Coop och Lilla Coop.

Coop skriver också att försäljningsminskningen till stora delar är en konsekvens av stängda butiker, prissänkning, omställning av referensbutiker samt besluten att minska sortimentet inom Nonfood och avvecklingen av Coop Bygg.

Coop Sveriges grossist- och övrig försäljning uppgick till 14 980 miljoner kronor en ökning med 1,9 procent sedan 2014.

"Vårt förbättrade resultat är en effekt av alla de initiativ vi hittills genomfört inom ramen för Vår Plan som är vår strategi för åren 2015-2017. Vi har en tydlig plan med ett övergripande mål att säkra lönsamhet för koncernen i slutet av 2017. Arbetet sker med högt tempo och det är med stor glädje jag kan konstatera att vi redan under första året i vår förändringsresa kan visa ett positivt resultat" skriver koncernchefen i en kommentar..

Hon understryker att resultatet endast har genereras av Coop Sverige AB’s egenägda butiker - 243 av Coops totalt 659 butiker - och av effektiviteten i det centrala systemet, medan omsättningen omfattas av både egenägda butiker och partihandel gentemot de fristående konsumentföreningarnas butiker.

Framåtblick
Sonar Burman Olsson framhåller i pressmeddelandet att Coop har ett stort behov av att uppgradera butiksnätet.
Parallellt med detta investerar de i den nya formatstrategin – Stora Coop, Coop och Lilla Coop. Under 2015 öppnades 14 referensbutiker i något av dessa format och inom ett antal år ska alla Coops butiker vara omställda till de nya formaten.
Coop har också tagit fram en ny marknadsföringsplattform för det långsiktiga varumärkesbyggandet. Inom logistikområdet har stora effektiviseringar genomförts.
Slutligen har man satt en ny organisation, koncernledning och governance-struktur som ska hjälpa till att nå målen.
Genom en rad åtgärder har omsättningen minskat, men Sonat Burman Olsson framhåller att man genom åtgärderna skapat en grund för lönsam tillväxt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063