Hårsalonger växer i köpcentrum
Med lika delar blandning av Nordnorsk tuffhet och Miami-galmour har Inger Ellen Nicolaisen tagit sitt Raise gruppen till att bli en stor kedjeaktör i frisörbranschen: tre frisörkedjor, frisörutbildningar och egna hår- och skönhetsprodukter.
Att etablera sig i köpcentrum, ha en hög andel produktförsäljning och fast anställda frisörer är grundläggande strategier.
I Sverige syns gruppen med Nikita-salongerna. Den 35:e har just öppnat i Mall of Scandinavia. Inger Ellen Nicolaisen bedömer att det skulle finnas utrymme för fler.
– Hur många beror på hur köpcentrumen utvecklar sig i framtiden, säger hon.
Produktförsäljning viktigt
En ovanligt stor del av gruppens omsättning (cirka en fjärdedel) härrör från försäljning av produkter, både från de fysiska salongerna och från webbutiken.
– Eftersom lokaler i köpcentrum ofta har en högre hyra än andra lokaler är det viktigt att ha en stor produktförsäljning som komplement till klipp och behandlingar, säger Inger Ellen Nicolaisen.
Det egna märket Eleni och Chris har också tagits fram med detta i åtanke. Med en skandinavisk framtoning, och ingredienser som hjortron, spelar märket på det nordliga och säljs bara i professionella frisörsalonger.
Finnas där folk är
Traditionellt sett har det inte ansetts fint för frisörer att finnas i köpcentrum. Inger Ellen Nicolaisen tänker tvärtom.
– Vi vill etablera oss där folk är. Och i dag är fastighetsägarna verkligt intresserade av att hyra ut till verksamheter som drar folk till deras anläggningar, säger hon.
I Sverige är det vanligt att frisörer är egna företagare, som hyr in sig med ”sin stol” i olika fysiska salonger. Den vägen har Inger Ellen Nicolaisen valt bort. De frisörer som arbetar i gruppens salonger är alla anställda.
– Det är mycket tryggare vad gäller både barnledighet, sjukskrivningar och pension, säger hon och lägger till att det också är en garanti för att allt sker korrekt skattemässigt, i en bransch där det annars förekommer svarta pengar.
Familjeföretag
Hela Inger Ellen Nicolaisens familj är involverad i verksamheten, som fram till för tio år sedan hade huvudkontoret i nordnorska Bodö. I dag har gruppen totalt 1 000 medarbetare, därav 40 på huvudkontoret som numera ligger i Oslo.
Tillväxten från den första egna salongen har hela tiden skett med eget kapital, där överskott från verksamheten investerats tillbaka i företagsgruppen. På senare år har riskkapitalister börjat höra av sig.
– Ja de både knackar och bultar på dörren, skrattar Inger Ellen Nicolaisen och forsätter:
– Men jag gillar att bestämma själv. Det är grunden till att jag är där jag är i dag. Antingen är jag ”all in” eller inte alls. Så pass mycket driv och tryck är det i mig, säger hon och berättar om sina första affärer.
De gjorde hon på sitt eget sjuårskalas, där hon sålde varmkorv till sina gäster.
Inger Ellen Nicolaisens äldsta dotter Christinah Nicolaisen har precis axlat ledarrollen och är ny syrelseordförande i Raise gruppen.
Spännande bransch
Överlag är frisörbranschen en ung bransch:
– Modets växlingar gör branschen spännande. Liksom alla möten med människor. I företaget har vi många unga människor, från många olika kulturer och olika omständigheter.
Det plingar till i Inger Ellen Nicolaisen telefon. Hon tar upp, läser ett sms och ler. Det är ett meddelande från en frisör som just varit på inspirationskurs och tackar för en fin dag.
– Sånt här värmer, när man hör av sig direkt till mig. Frisörer är generellt sett ett vänligt släkte, säger Inger Ellen Nicolaisen.
Fakta
Företagsgruppen Raise gruppen består av frisörkedjorna Nikita hair (i Norge och Sverige), Hair Shop (31 salonger i Norge) och Headmaster (där gruppen har det engelska märkets licens för Skandinavien), sex frisörskolor (grund- och vidareutbildning) och den egna produktserien, Eleni och Chris, med hår- och hårvårdsprodukter.
Antal salonger: Totalt 100 salonger, varav 65 i Norge och resten i Sverige.
Omsättning: Gruppen totalt 550 miljoner norska kronor exklusive moms 2015, med en vinst på 50 miljoner norska kronor.