Sportjätten satsar på småbutiker
Med det nya butiksformatet har den franska sportjätten Decathlon tagit klivet från storbutiker på runt 5 000 kvadratmeter i externa handelsplatser till kompaktbutiker på 50 kvadratmeter i bästa citylägen. Münchenbutiken ligger i Stachus Passagen och i Stuttgart öppnar man på Königstrasse.
Butikerna är indelade i tre zoner. Förutom ett utbud av storsäljande och säsongsaktuella sportvaror, som presenteras i de mörkgrå zonerna, kommer man i butikerna också presentera kedjans sortiment av 35 000 produkter som går att köpa online.
En viktig del i butikerna är den vita zonen "Daily pick up zone", där varor som näthandlats och väntar på att bli hämtade exponeras i genomskinliga boxar, för att inspirera andra kunder.
Och i de blå zonerna kan kunderna, precis som i kedjans övriga butiker, testa produkter och delta i interaktiva spel.
Det nya konceptet har tagits fram av den tyska kommunikations- och designbyrån Kplus konzept.
I Sverige har Decathlon i dagsläget en butik, i Kungens kurva. Butiken i Bromma stängde för två år sedan och till sommaren beräknas en ny butik stå klar i Barkarby handelsområde.