23948sdkhjf

Stockholms city tappade julhandel till MoS

Mall of Scandinavia drog stora skaror julshoppare. Nu visar statistiken att Stockholms city tappade rejält under fjärde kvartalet 2015. Det kan vara en MoS-effekt.
Handelsindex för 2015 visar att handeln i Stockholms city sackade efter handeln i riket under de två sista månaderna på året.

Tidningen Fastighetsvärlden skriver att sällanköpshandeln i Stockholms city höll jämna steg med handeln i riket förra året – under de tio första månaderna. Ökningen för de tre första kvartalen blev 6,5 procent jämfört med 7 procent i riket. Även oktober var stark i city (plus 7 procent).

Men sedan hände något. Matt of Scandinavia öppnade den 12 november. Intresset för den nya 101 000 kvadratmeter stora anläggningen var massivt. Invigningsdagen besöktes Mall of Scandinavia av 60 000 personer, och under hela julhandelsperioden drog den nya handelsplatsen många besökare.
November och december blev däremot två svaga månader i city med 2 procent respektive 4 procent i minskad försäljning jämfört med samma månader föregående år.

City i Samverkan konstaterar att Mall of Scandinavias öppning 12 november och även terrorattacken i Paris (13 november) kan ha påverkat cityförsäljningen.

Enligt handelsindex blev utvecklingen i Stockholms city för det fjärde kvartalet noll.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063