Jeanskedjan som plockar ner skylten
Efter flera år med olönsamhet och fallande försäljning har norska ägaren Varner beslutat stänga kedjans tolv butiker i Sverige. ”Situationen är allvarlig och icke ekonomisk bärkraftig”, uppger kedjan till modebranschtidningen Habit.
” Den samlade förlusten under de senaste tre åren uppgår till närmare 30 miljoner svenska kronor”, skriver Varners presskontakt Julie Bragli Eckhardt i ett mejlsvar till Habit.Varner köpte Solo 2007. Då omfattade kedjan åtta butiker och omsatte 91 miljoner svenska kronor. I dag ingår tolv butiker i kedjan och omsättningen uppgick 2015 till 80 miljoner svenska kronor. Resultatet i fjol blev ett minus på 11 miljoner svenska kronor. Antalet anställda uppgår till 85 personer och fackliga förhandlingar har inletts.”Samtliga anställda har informerats om den allvarliga situationen som företaget befinner sig i och det omfattande arbetet som nu påbörjats. Fackföreningar är inkallade till samtal. Leverantörer till kedjan är också informerade om situationen”, skriver Varner till Habit.Varner låter också meddela att situationen endast omfattar leverantörer till Solo och inga andra av koncernens kedjekoncept.
Förhandlingarna kring nedläggningen av kedjans tolv butiker förväntas vara avslutade vid utgången av mars, senast april.
Habit har pratat med vd:n Linnea Gardefeldt som har avböjt att kommentera och hänvisar till den norska modekoncernens pressavdelning.
Solo har en butik vardera i Göteborg, Helsingborg, Linköping samt tre butiker i Malmö och sex butiker i Stockholm. Den senaste butiken öppnade så sent som i fjol på Gamla Brogatan i Stockholm city.
Bolaget är enligt vd:n inte försatt i konkurs.
Pernilla Hansson/Habit