Zalando hoppas på fem procent
– 2015 var ett extremt framgångsrikt år för Zalando, med både tillväxt och tydlig vinst, konstaterar e-modejättens Rubin Ritter. Zalando har kommit med sin rapport för fjärde kvartalet och därmed helåret 2015.
Vd Rubin Ritter konsterade direkt från rapportpresentationen i Berlin att det kändes bra:
– Några år tillbaka i tiden fick vi ofta frågan om vi någonsin skulle bli lönsamma.
Är lönsamt
Och lönsamheten är på plats trots ”en hög investeringsnivå”, där pengar lagts bland annat på teknik, logistik och hög kundnöjdhet.
En del av teknikinvesteringar handlar exempelvis om att utveckla appar och driva trafik från mobila apparater. Under hösten kom runt 60 procent av trafiken till Zalndos nätbutik från mobiltelefoner och surfplattor.
Under året har bolaget öppnat teknikcentra både i Berlin och i Helsingfors.
Tillväxten syns också på anställningssidan, där bolaget nu är uppe i 10 000 anställda totalt.
Vill ha fem procent
Målet för 2016 är fortsatt snabb tillväxt inom spannet 20-25 procent med en marginal på mellan 3 - 4,5 procent.
Viljan är att komma upp i en femprocentig marknadsandel av Europas totala modeindustri.
– Idag har vi en procent av den europeiska marknaden. Men just på hemmamarknaden Tyskland är vi uppe i fem procent, säger Rubin Ritter och förtydligar att vägen för att nå dessa mål är att fortsätta att investera i kund och teknik.
Tillsammans med Uber
Bolaget har hela tiden pilotförsök i gång. Ett sådant är samarbete med Uber för leverans från leverantörers butik direkt till näthandlande slutkund.
– Själva kommer vi inte att investera i last-mile leveranser, säger Rubin Ritter.