23948sdkhjf

Ökat sälj i januari

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 4,0 procent i januari jämfört med motsvarande månad 2015 enligt detaljhandelsindex för januari 2016 från HUI research.
Dagligvaruhandeln ökade med 1,9 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,6 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 3,0 procent mellan januari 2015 och januari 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 2,6 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,4 procent. Detaljhandelns försäljning ökade med 0,7 procent mellan december 2015 och januari 2016.

Under den senaste tremånadersperioden (november-januari) ökade försäljningen med 1,1 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (augusti-oktober). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

HUI research skriver i ett pressmeddelande att detaljhandeln inlett året positivt :

Den preliminära försäljningssiffran blev 54,1 miljarder kronor, motsvarande en tillväxt om 3,0 procent jämfört med januari 2015. Dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 2,6 procent, varav 2,0 procentenheter kan förklaras av prishöjningar. Sällanköpsvaruhandeln ökade sin försäljning med 3,4 procent, trots fortsatta prisminskningar.

Andreas Svensson , analytiker på HUI research skriver i en kommentar att januari och februari är detaljhandelns försäljningsmässigt svagaste månader. Januariförsäljningen ligger normalt drygt 1,3 procentenheter lägre än årsgenomsnittet, men att detaljhandeln i år fått god draghjälp av att snön och kylan gjorde säsongspremiär i januari i stora delar av landet och drev på försäljningen.

Sport och bygg ökade

"Sport- och fritidshandeln blev följaktligen vinnarbransch under januari med en tillväxt om 15,0 procent", skriver han.

Även bygghandeln fortsatte att visa stark tillväxt och landade på 6,9 procents försäljningsökning. Branschen missgynnas av det sänkta ROT-avdraget, men fortsatte trots det sin positiva utveckling.

Apoteken sackade

Sämre gick det för apotekshandeln vars försäljning minskade med 3,6 procent. Den svaga utvecklingen till trots är apotekshandeln inne i en spännande fas där apoteksföretag på många håll i landet breddar sitt tjänsteutbud med lättillgängliga sjukvårdstjänster. Genom att erbjuda sjukvårdstjänster kan apoteksföretagen hjälpa sina kunder med fler vårdbehov och därigenom stärka sitt varumärke på sikt. Att förenkla sina kunders vardag ligger i tiden och apotekshandeln tar steg i rätt riktning.

Hushållen har utrymme

I kommentaren framhålls också att hushållens konsumtionsutrymme är fortsatt gynnsamt. Den låga räntan, den låga inflationen och en god arbetsmarknad gör att detaljhandeln förväntas vara en fortsatt stark tillväxtmotor i den svenska ekonomin.

Hämmande faktorer

Detaljhandeln har uppvisat tillväxt varje år sedan 1997 och för 2016 är prognosen att tillväxten fortsätter starkt, men att den inte riktigt når upp i 2015 års nivå. Detta på grund av hämmande faktorer som högre skatter och mer strikta amorteringskrav. HUI:s prognos för helåret 2016 ligger på 4,0 procent för den totala detaljhandeln.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062