23948sdkhjf

Västsverige hetast i handelsetableringar

– Intresset för att etablera fysisk handel i Sverige fortsätter att öka. E-handeln till trots. Nu är Västsverige hetast för nya etableringar för köpcentrum och handelsområden. Det säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, apropå den färska sammanställningen över kommande handelsprojekt runt om i landet.
HUI Research, Datscha och Nordic Council of Shopping Centers har presenterat sin genomgång av vilka köpcentrum och handelsomården som är på gång runt om i landet. De gör det i den årliga sammanställningen i webbtjänsten SSCD, Swedish Shopping Centre Directory, den digitaliserade versionen av det som tidigare hette Köpcentrumkatalogen.

Om det är något som förvånat Tobias Rönnberg , analyterik på HUI Research, i materialet är det just den starka växtkraften i Västwverige.

– Det är många skarpa projekt som pågår i och kring Göteborg. Handeln i Göteborg har varit underutvecklad och nu fyller man i luckorna, säger han och nämner projekt som Sisjön i Göteborg och Mölndals galleria.

Stadskärnor och enskilda butikslägen dominerar

Sammanställningen rör köpcentrum (som Mood, Mall of Scandinavia etc) och handelsområden (exempelvis Barkarby). Butiksstråk och stadskärnor är inte med i sammanställningen. Kartläggningen gäller såväl nyetalberingar som om- och tillbyggnader.

Idag har köpcentrum 20 procents marknadsandel av den svenska detaljhandeln. Handelsområden har 17 procent. E-handeln (än så länge) 6 procent. ”Övrig fysisk handel” som stadskärnor och enskilda butikslägen dominerar.

Ända sedan 1988 har köpcentrum och handelsområden ökat sina marknadsandelar. Tobias Rönnberg tror att andelen kommer att öka något ytterligare, och sedan lägga sig stilla runt 40 procent.

– Ökningen har stagnerat och e-handeln växer snabbt, kommenterar han.

Västsverige handelshett

Bedömningen är att cirka 1 miljon kvadratmeter i köpcentrum och handelsområden är vad som planeras totalt. Merparten (700 000 kvm) ligger i Västra Götaland, med Stockholm (570 000 kvm) på andra plats och Skåne (200 000 kvm) på tredje.

– Skåne har redan växt kraftigt men här byggs också, säger Tobias Rönnberg och nämner C4 Shopping i Kristianstad på totalt 60 000 kvadratmeter fördelat på både köpcentrum och volymhandel.

Umeå får lyft med Ikea

Det händer också en hel del i Norrland. Största händelsen är Ikea som öppnar i Umeå (i morgon) och med det köpcentrum som i mars slår upp dörrarna i direkt anslutning på Söderslätt.

– Det här blir en Umeåeffekt som kommer att påverka stora delar av Norrland, säger Tobias Rönnberg och fortsätter:

– Det är sällsynt med en sådan här stor etableringar i Norrland: 70 000 kvm på ett bräde.

Han beskriver ett scenario där ett Ikeavaruhus har en stor dragningskraft som påverkar vida omkring.

– Om man ser på vilka handelskluster som ligger topp-tio-i Sverige är det just kombinationen volymhandel, köpcentrum inklusive Ikeavaruhus som med sitt breda utbud gör vinnare.

Fler på gång

Det bubblar också av handel på andra ställen i Norrland. Lillänge i Östersund, där XXL flyttat in, byggs ut. Längre fram i tiden finns planer på en Handelspark i Storlien och på ett Entré Storuman.

Stockholmsområdet har ju just sett öppningen av ett unikt stort projekt: Solnas Mall of Scandinavia.

Måhända är inte köpsuget mättat. Ett projekt som talas om länge, men som eventuellt tagit ett steg närmare verkligheten är ett stort – helt nytt – handelsområde i Rosenkälla, nära Åkersberga norr om Stockholm. Det handlar om 100 000 kvadratmeter, alltså lika stort som Mall of Scandinavia.Planen är att arbetena ska påbörjas 2017 med invigning två år senare. Projektet drivs av Österåkers mest inflytelserika familj, familjen Douglas.

– Då torde uthyrning och konceptutveckling vara nästa steg. Men det kan bli en del utmaningar här, eftersom det inte finns någon självklar närmarknad, reflekterar Tobias Rönnberg.

Inte många slår igen

En mängd nya projekt, således, med vad händer med de redan etablerade handelsplatserna?

– Visst går somliga sämre än andra, men att något köpcentrum eller handelsområde helt stänger är ovanligt. Förra året var det bara två:t PUB i Stockholm och köpcentrumet Rondellen i Eskilstuna, säger Tobias Rönnberg.

Ylva Åkesson

FAKTA KÖPCENTRUM OCH HANDELSOMRÅDEN
Antal, 2015 (2014):

Antal köpcentrum 234 (234)

Antal handelsområden 123 st (118)

Totalt: 357

Omsättning 2014 (2013), miljarder kronor

Köpcentrum: 138 miljarder kronor (138)

Handelsområden: 117 (105)

Totalt: 255

Om omsättning för mat, dryck och service räknas in landar omsättningen på 272 miljarder kronor för 2014.

Bildtext: Mall of Scandinavia stod för den mest spektakulära handelsplatsinvigningen under förra året. Framöver flyttas investeringsfokus för handeln västerut. Foto: Ylva Åkesson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.107