23948sdkhjf

Wesc har förbättrat resultatet

Bokslutet för streetwearkedjan Wesc visar sänkta kostnader och förbättrat resultat för 2015 - men det är fortfarande en bit kvar till lönsamhet.
Jo, det har sett ut som om företaget var på väg åt rätt håll, men leveransförseningar sägs ha påverkat det fjärde kvartalet mycket negativt - då blev nettoomsättningen 27,5 miljoner, men kvartalets rörelseresultat blev ett minus på 25,2 miljoner.
Wesc skriver i ett pressmeddelande att bruttomarginalen förbättrades tydligt under årets tre första kvartal men påverkas negativt under det fjärde kvartalet.

Perioden januari – december 2015

Nettoomsättningen uppgick till 131,9 miljoner kronor (161,6 inklusive 17,8 i försäljning av hörlurar*).

Rörelseresultatet uppgick till -37,4 miljoner krononr(-42,1) och rörelsemarginalen uppgick till -28,8 procent (-25,6).

Fjärde kvartalet oktober - december 2015

Nettoomsättningen uppgick till 27,6 miljoner (25,7).
Rörelseresultatet uppgick till -25,2 miljoner kronor (-13,8).

Wesc skriver i ett pressmeddelande att leveransförseningar av höstkollektionen helårsresultatet 2015 och framför allt det fjärde kvartalet 2015 belastat resultatet.

"Försenade leveranser har under året resulterat i minst 12 miljoner i minskade intäkter och belastat resultatet med minst 5 miljoner kronor. I tillägg till detta tillkom även andra indirekta kostnader för leveransproblem och negativa valutaeffekter som dessutom påverkat resultatet negativt med ytterligare cirka 2 miljoner kronor.
Åtgärder har vidtagits och ytterligare åtgärder kommer att vidtas för att förbättra leveransprecision under 2016 bland annat rekryteras ny produktionschef och logistikfunktionen har omorganiserats."

Wesc förvärvade The Shirt Factory AB genom apportemission som slutfördes vid årsskiftet 2015.

De skriver också om en lyckad lansering av produktgruppen underkläder under hösten 2015.
Totalt öppnades 60 försäljningsställen under första säsongen, med viktiga referenskunder som NK och Åhléns city i spetsen.

Nytt är också att designern Carin Wester utsetts till Creative Director med ansvar för design och varumärkesuttryck.

Företagets kostnader har sänkts med cirka 19 miljoner under året jämfört med föregående år trots kostnader av engångskaraktär om cirka 7 miljoner.
-Vi har på kostnadssidan och på produktnivå nått väldigt långt, men produktions- och leveransförseningar drabbar resultatet hårt under hösten och framför allt det fjärde kvartalet. Vi har nu vidtagit åtgärder för att förbättra leveransprecisionen framöver och det innebär att vi ser positivt på 2016 och bedömer att vi når de satta försäljnings- och resultatmålen med det försäljnings- och orderläge som föreligger.” säger Johan Heijbel , vd Wesc i pressmeddelandet..
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048