23948sdkhjf

Mobilitet hett på retailmässa

På Eurocis som just nu pågår i tyska Düsseldorf diskuteras mobila betalningar. Lika hett är lösningar för sömlös handel.
Drygt 9 000 internationella besökare beräknas befinna sig på den internationella retailmässan Eurocis, med inriktning på it, som just nu pågår i Düsseldorf. Under tre dagar finns 340 utställare på plats, för att presentera olika lösningar inom bland annat betal-, säkerhet- och omninkanalsfrågor.

Mobiliteten är ett hett ämne, som avhandlas i såväl montrarna som på de seminariescener som finns på mässan.

En undersökning visar att 57 procent av de största tyska detaljhandelsföretagen kommer att erbjuda kontaktlösa betalning senast under början av året. Och 24 procent säger att de planerar att införa det under den närmaste framtiden.

Den stora utmaningen är att få konsumenterna att acceptera och börja använda tekniken.

Men det är inte bara för betalningar som konsumenterna kan använda sina mobiler. På mässan presenteras många olika alternativ, exempelvis att skanna varorna före betalningen eller att få prisinformation som alternativ till hyllkantsetiketter.

– Ett problem som måste lösas är att många butiker saknar wifi, sade Sabine Grün från Wincor Nixdorf på ett välbesökt seminarium, och påpekade att det skapar problem både för medarbetare och kunder att använda tekniken på bästa sätt.

Markus Eichinger
från Wirecard berättade om Alipay-appen, som används av 400 miljoner kinesiska konsumenter för både betalningar och överföringar av pengar samt mycket annat.

– En kinesisk turist i Europa beräknar lägga 300 Euro på shopping per dag, jämfört med en tysk turist som beräknar spendera 96 Euro per dag totalt, på shopping, mat mm.

– Det är större sannolikhet att de kinesiska turisterna saknar kreditkort än Alipay och europeiska detaljhandlare som inte kan acceptera Alipay-betalningar riskerar att förlora många kinesiska shoppare, sade Markus Eichinger.

Omnikanal är också ett hett ämne på mässan, och många menar att det har gått från att vara en trend till att bli en standard. Här visas exempelvis många olika varianter för butiksmedarbetare att använda plattor i säljarbetet. Och i de senaste affärssystemen är omnikanal ett måste.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064