23948sdkhjf

Odd Molly växer igen

Modeföretaget Odd Molly är på väg mot ökad lönsamhet. 2015 års resultat visar att omsättningen ökade med 17 procent jämfört med 2014, och rörelseresultatet har mer än fördubblats.
Odd Mollys nettoomsättning uppgick till 345 miljoner kronor att jämföra med 294,3 miljoner år 2014. Det är en ökning med 17 procent. Rörelseresultatet blev 12,5 miljoner, mer än dubbelt sp mycket som 2014, då det stannade på 5,5 miljoner.

Odd Mollys vd Anna Attemark skriver i en kommentar att företaget har satt tydliga mål, gjort det man föresatt sig – och levererat resultat. "Odd Molly lämnar 2015 bakom sig som ett starkare företag som visar lönsam tillväxt trots ogynnsamma valutarörelser", skriver hon.

Hon lyfter fram tre strategiska faktorer som gjort skillnad under 2015:

Ett stärkt team som fortsätter utveckla bolaget med kreativitet, innovation och smarthet, fler egna butiker och fler shop in shops, samt ett eget säljteam och ökad digital närvaro.

Hon förklarar att Odd Molly ökat försäljningen främst genom fler egna butiker och shop-in-shops. Under året öppnade företaget fem egna butiker, varav två i det fjärde kvartalet, samt 12 shop-in-shops. Hon säger att såväl egen webbhandel som existerande egna butiker har utvecklats starkt under året.

Odd Molly har också satsat på ett eget säljteam och digitalisering.
Anna Attemark kommenterar: "Hittills har vårt fokus varit på de marknader där vi har eget säljteam och därmed är närmare både återförsäljare och slutkonsument. Vårt fokus framåt ligger på att göra ”fler marknader som Sverige” där Finland och Norge ligger högst upp på listan. Att försäljningen utanför Norden inte ökar mer är irriterande, men inte förvånande. Gör vi inget – händer inget. Jag har sagt det förut; förändring kräver förändring och vi har för avsikt att öka våra insatser på prioriterade marknader.

Under fjärde kvartalet investerade man i nya butiker: och digitala kanaler.

- Det drar uppstartskostnader på kort sikt men jag är övertygad om att vi kommer fortsätta se positiva effekter av våra satsningar. Sammanfattningsvis kan jag konstatera - där vi har störst kontroll ökar försäljningen mest, säger hon-

Under kvartalet öppnades en egen Odd Molly-butik i Mall of Scandinavia, Solna, en i Helsingfors, Finland, och en franchisebutik i Prag, Tjeckien. Bolaget tecknade också kontrakt på en egen Odd Molly-butik i Emporia, Malmö, som öppnar under första kvartalet. En shop-in-shop i Denver, USA, öppnar i februari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062