23948sdkhjf

Lyft för Akademibokhandeln

Akademibokhandeln har lyft resultat och tillväxt rejält under 2015. Både butiks- och nätförsäljningen sägs bidra till det goda resultatet.
Akademibokhandeln med dotterbolaget näthandlaren Bokus, skriver i ett pressmeddelande att de mer än fördubblar vinsten och redovisar ett rörelseresultat på cirka 74 miljoner kronor för 2015.
Det motsvarar en resultatförbättring med över 40 miljoner kronor jämfört med 2014. Både Akademibokhandeln och Bokus ökade sin försäljning på en växande bokmarknad.

Akademibokhandelns omsättning uppgick till 1 241 miljoner och kedjan fortsatte att förbättra resultatet kraftigt. Resultat efter avskrivningar uppgick till 38,2 miljoner, en ökning med 19,3 miljoner (102 procent) från 2014. Nedläggning av olönsamma butiker, förbättrade marginaler och fortsatta effektiviseringar förklarar resultatlyftet.

Bokus, som förvärvades av Akademibokhandeln i mars 2014, omsatte 528 miljoner kronor och gjorde en kraftig resultatförbättring. Resultat efter avskrivningar mer än fördubblades och uppgick till 36,2 miljoner, en ökning med 21,5 miljoner från föregående år, till följd av ökad försäljning, marginalförbättringar och kostnadsbesparingar.

Akademibokhandeln skriver också om den nya kundklubben, Akademibokhandelns Vänner, som lanserades i oktober 2015. Den har redan 630 000 medlemmar.
Samtidigt uppvisar hela bokmarknaden tillväxt efter flera år av nedgång.

– Jag är oerhört stolt över den stora resultatförbättringen och vår tillväxt. Nu står vi starka och kan, på denna stabilare marknad, satsa ännu mer offensivt på ett attraktivt erbjudande till våra kunder, kommenterar Akademibokhandelns vd Maria Hamrefors, .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062