23948sdkhjf

Bygghandeln boomar på nätet

2015 års nätraket är bygghandeln. Branschen hade en tillväxt på hela 38 procent förra året. Det framgår av Postnords e-barometer 2015 som släpps nästa vecka.
Postnord skriver i ett pressmeddelande att förändrade regler kring ROT-avdraget, en hög omsättningshastighet på bostäder där flytt också innebär renovering samt låga räntor att finansiera inköp med, har gjort att branschen skjutit fart från låga nivåer.
"Från att traditionellt ha varit lite av en nischbransch för mestadels invigda händiga män, har e-handeln gjort att allt fler har kunnat tillgodogöra sig kunskap för att fixa själva hemma. E-handlarna satsar mycket på att utbilda sina kunder genom beskrivningar och filmer med tips", skriver Postnord.

– Det blir allt lättare för privatpersoner att använda nätet för sina inköp av byggvaror och idag får kunderna alltifrån ”how-to”-filmer och instruktioner till tips och trix på nätet, säger Carin Blom , detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Bygghandeln låg länge efter i e-handels-utvecklingen, men när det väl tog fart tog det fart på riktigt, konstaterar Postnords analytiker, som anser att framgången beror på att
många kunder tycker att det är jobbigt att ta sig till en byggbutik, som ofta ligger lite avsides eftersom många hushåll saknar bil och många tycker att det är krångligt med släp, vilket ofta krävs för att transportera hem de varor som inhandlats.

– Nu finns i stort sett alla stora kedjor representerade på nätet. Utvecklingen har gått snabbt framåt och i dag finns avancerad logistik för att få alla varor på rätt plats i rätt tid till såväl lager som hem till kund, fortsätter Carin Blom.

Postnord tror på fortsatt framgång för bygghandelns nätförsäljning:
2015 års stora satsning från bygghandeln var att erbjuda hantverkstjänster åt sina kunder. På så sätt slipper konsumenten jaga offerter och samlar hela sitt köp hos bygghandlaren. Trots att reglerna kring ROT-avdraget har förändrats så har konceptet fått ett starkt genomslag, vilket talar för fortsatta satsningar på tjänster i branschen, skriver de.

Bygghandeln som helhet var den bransch som växte mest i Sverige under 2015. Totalt växte branschen med 12,6 procent och omsatte 38,3 miljarder. På nätet blev tillväxten 38 procent och omsättningen uppgick till 2,8 miljarder. Andelen av de e-handlande svenskarna som beställt byggvaror ökade något under 2015 och stannade på fem procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08