Lindex hållbarhets-satsar med denim
Lindex har växlat upp sitt hållbarhetsarbete. – Vi är väldigt stolta över att vi lyckats genomföra en process med låg miljöpåverkan vid produktionen av i stort sett all vår denim. Det är ett stort steg i rätt riktning mot vårt mål att år 2020 producera 80 procent av alla våra plagg på ett mer hållbart sätt, säger Anna-Karin Dahlberg, som arbetar med produktion hos kedjan.
Några varianter har även nitar, knappar och dragkedjor som är framtagna genom en mer hållbar process.
Lindex har valt bort traditionella storleksetiketter och alla klassiska jeans har istället tryckta storlekar på insidan av byxan för att minimera användandet av material. På vissa jeansmodeller är etiketterna gjorda i återvunnet papper, och fästa med snören i ekologiskt bomull.
Inför Better Denim-kampanjen släpper Lindex också, i samarbete med Myrorna och Fair Unlimited, sin första helt återvunna produkt. Det är en sneaker gjord i ekologiskt gummi och återvunnen denim som samlats in i Lindex butiker ( se bilden) .
Lindex finns på 18 marknader med över 490 butiker och e-handel. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann.