23948sdkhjf

Handlarna tror på den egna butiken

Svenska handlare tror mer på den egna butiken, än på branschen i stort. – Handeln har ett försäljningsmässigt bra år i ryggen men till trenden med vikande lönsamhet och lägre planer på att anställa adderas nu även en svagare tilltro till framtida försäljningsökning, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Svensk Handel har återigen tagit tempen på svensk detaljhandel med sin Handelsbarometer för januari. Och återigen har handlarna högre tilltro till den egna rörelsen, än på handeln i stort.

Framför allt gäller det lönsamheten och utvecklingen av antalet anställda.

Oförändrat antal anställda i egna butiken

Över 65 procent av de tillfrågade handlarna bedömer att antalet medarbetare i den egna butiken kommer att vara oförändrat under de kommande tre månaderna. Men sju procent bedömer att man kommer att anställa mer personal.

På motsvarande fråga om branschen i stort, tror bara tre procent av handlarna att antalet anställda i branschen kommer att öka de närmaste tre månaderna, jämfört med samma period förra året. Över hälften (58 procent) procent tror att antalet kommer att minska.

Bättre tro på egen lönsamhet

Mönstret går igen när handlarna får svara på lönsamhetsfrågor. 18 procent tror att lönsamheten kommera att öka i den egna butiken. 41 procent tror att den kommer att vara oförändrad under de kommande tre månaderna.

Men motsarande bedömning för branschen i stort är mer negativ. Bara två procent tror att handeln överlag kommer att öka sin lönsamhet. 61 procent tror att den kommer att minska.

Litar på eget sälj

Majoriteten av handlarna tror på en oförändrat försäljning, både i den egna butiken och för handeln generellt. Men samtidgt har man en starkare tro på en ökad försäljning på hemmaplan: 38 procnet tror att den egna butiken kommer att få mer klirr i kassan. Motsvarande tro på att handeln överlag kommer att öka sin försäljning är bara 18 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078