23948sdkhjf

Nya tider - nya säkerhetshot

LEDARE: Handeln har genom åren investerat miljardbelopp för att skydda sig mot stöder, rån och hot. Men nu kommer nya former av bedrägerier och hot som man inte är lika förberedd på. Medvetenheten om dessa nya säkerhetshot måste öka och alla måste samarbeta för att eliminiera dem.
När man talar om säkerhetsfrågor i handeln, så är i första hand butiksstölder, rån och hotfulla kunder som man kommer att tänka på. Inte utan anledning – snatterier och stölder i butikerna fortsätter att öka, under fjolåret ökade butiksrånen med skjutvapen med 47 procent och hotfulla besökare som det är svårt att portförbjuda är ett arbetsmiljöproblem för dem som utsätts.

Men i takt med att handeln utvecklats så dyker också nya säkerhetsproblem upp. Digitaliseringen, som raskt förändrar både handeln och vår omvärld innebär nya digitala säkerhetsrisker. Antalet anmälda datorbedrägerier uppgår till ofattbara 67 166 stycken under 2015, enligt den senaste statistiken från Brå. Det är också de brott som ökade mest, 57 procent fler än året innan. Samtidigt anmäldes nära tolv tusen kontokortsbedrägerier, tjugofyra tusen internetbedrägerier och fjorton tusen bluffakturor.

Genom åren har handeln investerat i miljardbelopp för att skydda sig mot de traditionella säkerhetsriskerna. I system för skyddade kontanter, larmade varor och lokaler, inbrottsskydd och inte minst i utbildningar. Men hur förberedda har man egentligen varit på datorbedrägerier och kontokortsbedrägerier? Och hur har handeln skyddat sig mot internetbedrägerier och id-kapningar?

Visst finns det system och utvecklade rutiner även för att skydda sig mot digitala hot. Men många handelsföretag har inte varit mogna att ta till sig dessa. Man sätter gärna upp entrégrindar och cigarettgaller. Men törs inte införa extra säkerhetskontroller vid e-handelsköp för att inte störa kunderna.

Vi kan inte acceptera att både handeln och konsumenterna blir lurade, bedragna och hotade. De nya säkerhetsriskerna är något som alla parter – samhället, handeln, bankerna, säkerhetsföretagen och konsumenterna måste samarbeta för att möta.

Medvetenheten måste öka.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063