Konsumenten i fokus i den digitaliserade handeln
Att följa, förstå, förutse och finnas till för den digitala konsumenten är detaljhandelns utmaning. Det konstaterades på den trendspaning från NRF Big show, som presenterades på ett webbsänt seminarium idag, fredag.
De sammanfattade konferensen i sex spaningar, med citat från några av de cirka 300 föreläsare som talade under de tre dagarna i mitten av januari.
"The empowered consumer" handlar om att konsumenten inte längre bara är kung utan också gud. För att vinna konsumentens förtroende gäller det att vinna "the Any area: Any time, any device, anywhere and any way".
"Does offline even exist anymore?". Man är alltid online, även i fysiska butiker. Och kunden bryr sig inte om multikanal eller omnikanal. Den enda kanalen är kunden. Kundresan ser ut på samma sätt i fysiska butiker och nätbutiker, kunden kommer in, söker efter en vara, kollar och läser information, lägger i kundkorgen och betalar.
Att alla kunder har mobiler och använder dem i butiken är något som handeln ska dra nytta av, exempelvis att bygga appar där kunderna använder sin mobil för att leta varor, hitta i butiken, få information om varorna och få kontakt med säljare.
"Shopping experience is everything". Att ge kunden en bra shoppingupplevelse är lika viktigt vid det digitala som det fysiska mötet. För fysiska butiker handlar det om att skapa spännande butiker, att flytta in den digitala tekniken i butikerna, att överraska genom nya samarbeten och att engagera kunderna på olika sätt.
"Any way & any where they want it" innebär att tillgodose den kräsne och otålige kundens önskemål och krav. Bland annat genom att erbjuda flexibla logistiklösningar. Många butiker i UK och USA satsar på Click and collect-lösningar för att få även de näthandlade kunderna att besöka butikerna. Men vi kommer att få se nya lösningar för leveranser i framtiden.
"Millennial magnetism" – alla dras till dagens 20-30-åringar, "millennials", som är både dagens och morgondagens kunder. Men de är kräsna, otrogna och medvetna och inte helt enkla att göra nöjda. Många gånger måste man tänka om och kanske skapa nya affärsmodeller för den här viktiga kundgruppen.
"Exponential technology".
Teknikutvecklingen går med rasande fart och ökar exponentiellt. Snart har tekniken samma kapacitet som hjärnan. Den digitala framtiden är redan här.
Ett sammandrag av spaningarna kommer att presenteras inom kort i ett white paper.