23948sdkhjf

Dagens Handel på B2B-event

Även Business-to-business-processer blir allt mer digitala, e-handel mellan företag håller på att bli vanligt och tar över tar över grepp från B2C.
Ja, varför ska en business-to-businesslösning vara tråkigare, mindre lättnavigerad och snygg än de lösningar som konsumenter är vana vid?
På konferensen B2B online som pågår på Rival i Stockholm i dag, ges många exempel på hur företag, exempelvis retail-företag och tillverkare börjat sätta upp webb-shoppar för sina företagskunder, som tagit över många B2C-grepp.
Silvia Gomez från Coop i Norge var en av talarna. Hon berättade hur man valde att sätta upp en helt ny webb-shop för B2B, som ger en lika bra upplevelse som konsumentsajten.
- En viktig fördel med den nya sajten är att butikspersonalen kan använda den för att ge butikspersonal bättre möjligheter att ge service.
Till saken hör att Coop Norge, till skillnad från Coop i Sverige har kvar en stor försäljning av non-food.
– Butikspersonalen kan exempelvis se att en viss leksak har sålt stort senaste veckan, säger hon.
På konferensen talade flera talare också om vikten av att företagsledningar verkligen ser, förstår och omfattar de snabba förändringarna.
Analytikern Andy Hoar från Forrester höll nyss en klargörande dragning:
– Många tillverkare litar till en magkänsla som säger att det är bäst att köra på i gamla hjulspår, och sälja genom sina vanliga återförsäljare, men våra analyser visar att 45 procent av alla företagskunder skulle vilja handla online, direkt från tillverkaren, och att 27 procent skulle vara beredda att betala mer för detta, säger han.

Fler glimtar från konferensen finns på twitter under #b2bonline.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079