Alla hjärtans-presenter handlas fysiskt
Enligt en studie från Mastercard, MasterCard Love Index, föredrar människor i hela världen att handla sina Alla Hjärtans dag-presenter i fysiska butiker.
”MasterCard Love Index” tittar på konsumtionsbeteende i över 200 länder världen över. Metoden är att analysera transaktioner med debit-, kredit och förbetaldakort över en treårsperiod mellan 11-14 februari 2013, 2014 och 2015. ”MasterCard Love Index” tittar inte enbart på hur mycket som spenderades utan analyserar även vilken typ av konsumtion som associeras med alla hjärtans dag.
Globalt handlade 90 procent av konsumenterna sina alla hjärtans dag-presenter i fysiska butiker och endast 6 procent föredrog att handla på nätet. I Sverige är siffran ännu högre där hela 93 procent av svenskarna under 2015 gjorde sina alla hjärtans dag-inköp i fysiska butiker, medan endast 4 procent föredrog att handla på nätet.
– I takt med att världen blir allt mer digital är det intressant att se att vi är mer traditionella när det kommer till romantik. Istället för att förlita oss på den digitala världen för att uttrycka vår kärlek föredrar vi att personligen välja ut och köpa våra presenter i fysiska butiker”, säger Jessica Claar , marknadschef på MasterCard i Norden och Baltikum i ett pressmeddelande.
Mastercard skriver att konsumenternas utgifter inför alla hjärtans dag i hela världen ökat med i genomsnitt 22 procent mellan 2013 till 2015 och resultatet visar även att många personer går från att ge bort presenter till att istället ge bort en upplevelse, exempelvis restaurangbesök.