Nytt kraftcentrum för Sveriges modescen
Stockholms nya modenav ligger – i Nacka. Det som började som mässlokaler och skohus med permanenta showrooms har nu steg för steg vuxit ut till en samlingsplats för mode och accessoarer. Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, var imorse på plats för invigningen.
Stockholms nya modenav har fokus på inköp och här på Nacka Strand ska modemiljön vara levande året runt och inte bara i anslutning till mässor och modeveckor.
Totalt är nu hela 897 varumärken samlade här för denna säsong.
Det hade lika gärna kunna ”bli en tumme”. Mycket hårt arbete från branschen ligger bakom invigningen. När Stockholm Modecenter i närbelägna Sickla skulle stängas ner, uppstod en förvirring i delar av branschen, inte minst bland Sverige många agenturföretag. Var skulle man nu samlas?
En lösning i Nacka
Nacka Strand blev en lösning, en utveckling av det som då var Stockholm Skohus med permanenta showrooms.
– Vi vet att om inte den här handelsplatsen kommit till, skulle många stora varumärken nu valt bort Sverige som handelsplats, säger Helena Waker , vd Stockholm Fashion District och Agenturföretagen, en av projektets hårt arbetande eldsjälar.
Internationell miljö
Modebranschen är internationell och det märks också i namngivningen. Det övergripande namnet Stockholm Fashion District innefattar nya Stockholm Showroom med permanenta utställningsrum för modevarumärken, med 8 000 kvadratmeter och fullt uthyrt. Fler våningsplan kommer till i augusti. Här ingår också Stockholm Skohus som finns på plats sedan 2009 och är utbyggt i omgångar.
Här hålls också mässor. som Nordic Shoe and Bag Fair, Preview Fabrics and Accessories och nya modemässan Fashion Business Days, liksom inköpsdagar, seminarier och event för modebranschen.
Stora nordiska aktörer på plats
Det internationella inslaget syns också bland hyresgästerna. Bland dessa finns tre av de största modeaktörerna från Danmark – DK Company, IC Company och PWT Group – och två av Finlands största, L Fashion Group och Nanso Group.
Totalt är 897 varumärken samlade här denna säsong.
Och Helena Waker konstaterade nöjt att stora retailers som inte varit i Stockholm på länge valt att komma hit och göra sina inköp, som exempelvis både finska varuhuskedjorna Sokos och Stockmann.
Mikael Damberg lyfte fram modet stora betydelse för exporten.
– 2014 var mode Sveriges enskilt snabbast växande exportindustri.
Modets tillväxtsiffror på över 17 procent var tre gånger så mycket som svensk export ökade totalt under samma år.
– Och det är de små designdrivna företagen som står för den största delen av svensk modeexportökning, sade Mikael Damberg.
På plats var också landshövding Chris Heister :
– Det nya Stockholm Showroom samlar branschen och bidrar till att positionera Stockholm som en stark och konkurrenskraftig mode- och designscen, sade hon.