Delningsekonomin får digitalbetalningar att växa
Nya nätbaserade tjänster som Uber och AirBnb driver på utvecklingen mot mobila betalningar. Och när Apple kommer med sin tjänst för betalningar i telefonen ändrar det i sin tur både marknaden och kundens beteende.
Delningsekonomin snabbväxer
PwC tror att delningsekonomin globalt kommer att växa från 15 miljarder dollar 2013 till 335 miljarder 2025. Pinar Ozcan är övertygad om att den ökningen också kommer att snabba på den mobila betalteknologin.
– Eftersom många av de här delningsplattformarna använder just mobila betalningar, kommer deras tillväxt i sig också uppmuntra tillväxten av pay tech överlag, sade Pinar Ozcan.
Blev försenat av egon
Pinar Ozcans slutsats är att mobibla betalningar, speciell Nfc-varianten (near field technology), hade kunnut få fart tidigare om inte banker och teknikföretag haft så ”käbblande egon.”
– Redan på tidigt 2000-tal visste vi att Nfc var det val som skulle kunna göra att den mobila betalningsindustrin tog fart. Men diskussionen om vem som ”ägde konsumenten” resulterade i fördröjningar, säger han och tecknar bilden.
Mobiloperatörer behövde komma åt bankkonton. Bankerna i sin tur behövde mobiloperatörerna eftersom användarnas bankinformation och betalningsmjukvaran behövde integreras i användarnas mobiltjänst. Innan dessa aktörer kommit överens, hade tiden hunnit gå.
Ingen vill missa Apple-tåget
När Apple Pay lanserades förra året, blev det också positivt för Google Wallet, och nu tar utvecklingen fart, tror Pinar Ozcans:
– Apple har utnyttjat sitt goda rykte som teknikfirma för att få till överenskommelser med ledare hos banker och mobila kommunkationsbolag för att äntligen få dem att samarbeta. När Apple ställer sig bakom en teknik, finns det ingen som vill missa det tåget, säger Pinar Ozcan.
Google Wallet ser mer av kunden
På konferensen lyfte han också lyfte fram två skillnader mellan Apple Pay and Google Wallet
– Appe har inte tillgång till vad användaren köper eller hur mycket han handlar för. Google, å andra sidan, ser varje transaktion som användaren gör.
Paypal, Apple Pay och Google Wallet har försprång.
– Speciellt i Europa och USA. Men det är många mindre spelare som också har bra, innovativa produkter, konstaterade Pinar Ozcan.