Söderpolisens nya snatteritaktik
Ta kontakt med ”Hej” och en kundkorg innan brottet är ett faktum. Polisen på Södermalm i Stockholm uppmanar butikspersonalen att vara preventiv. Men facket varnar för farorna.
Huvudpunkten är att polisen vill att personalen stoppar tjuven redan bland hyllorna.
Stora summor stjäls varje år
Bakgrunden är stora problem med snatterier och stöld. Exempel tas från tre stora matbutiker i stadsdelen; uppskattningsvis snattas där för 40 000 kronor i veckan per butik.
Enligt tidningen räknar polisen med att det i snitt stjäls varor för två miljoner kronor per mataffär och år i stadsdelen.
Hälsa med kundkorg
Många butiker väljer idag att vänta med att ingripa tills att tjuven passerat kassan, och brottet är ett faktum. Nu vill polisen att man ändrar taktik.
När en butiksbesökare ses stoppa något innanför jackan uppmanas personalen gå fram med en varukorg och säga: ”I den här affären lägger vi varor i korgen. Det är mer hygieniskt och bättre för alla”, enligt Fredrik Kaati på polisen till Södermalmsnytt.
Kan vara farligt
Men facket pekar på farorna.
– Att ingripa mot en snattare kan vara med livet som insats, det är därför man ringer väktare eller polisen, säger Krister Colde , arbetsmiljöombudsman på Handels.
Polisens motargument är att det är tryggare att prata och att jobba preventivt. Dessutom slipper butikspersonalen sitta på lagret tillsammans med tjuven/snattaren och vänta på att polisen ska komma.
” Hög servicegrad minskar hotbilden”
Tidningen har också intervjuat Linda Persson , gruppchef på Hemköp Mariahallen. I butiken strävar man efter att ha mycket personal som uppmärksamt finns på butiksgolvet , att hälsa på kunderna och erbjuda kundkorgar.
– Att ha en hög servicegrad minskar hotbilden, säger hon och tillägger att butikens policy är att den som ser något misstänkt inte ska gå fram ensam utan ta hjälp av en kollega.
Läs mer om säkerhet i nästa nummer av Dagens handel på papper, ute hos läsarna från och med onsdag i denna vecka.