23948sdkhjf

Fossilfritt på Body shop

Butikskedjan Body shop introducerar under 2016 ett fossilfritt förpackningsmaterial, baserat på metangas och koldioxid.
Body shop skriver i ett pressmeddelande att satsningen är "en del av kedjans utökade hållbarhetsarbete, och ett stort steg mot målet att minska mängden oljebaserade plastförpackningar med 70 procent till år 2020".

The Body Shop International har tagit ett globalt initiativ att minska mängden oljebaserade plastförpackningar med 70 procent till 2020. Företaget skriver att de har ingått flera nya partnerskap med forskningsvärlden, för att bana väg för nya förpackningslösningar. Det inkluderar nya strategier för produktförpackningar, produktdesign och förlängning av produkters livscykel.

– Nu går vi till handling för att minska vår påverkan på planeten genom att radikalt tänka om när det handlar om att sälja och köpa kosmetika, och när det handlar om hur våra kunder använder produkterna. Vi bjuder in globala experter att stödja oss i arbetet med att nå vårt mål på resan – en resa som ska se till att 70 procent av våra produktförpackningar är fria från oljebaserad plast år 2020, säger Christopher Davis , International Director of Corporate Social Responsibility på The Body Shop International

Som ett första steg i det här initiativet har The Body Shop ingått i samarbete med Newlight Technologies i Kalifornien, för att introducera Aircarbon som förpackningsmaterial.

Aircarbon är ett termoplastiskt material som beter sig på samma sätt som traditionell plastmaterial till produktförpackningar, men det är inte baserat på olja. Istället är det här innovativa materialet baserat på metangas och koldioxid som annars skulle släppas ut i atmosfären som växthusgaser.
Metoden tar alltså växthusgaser ur atmosfären och hjälper till att behålla oljan i marken. Produktionen av Aircarbon sker med en process som ger mer än nio gånger så hög avkastning som tidigare tekniker, och ger en lösning som ersätter olja. The Body Shop är det första företaget att använda Aircarbon storskaligt inom skönhetsindustrin.

– Vi är stolta över att arbeta med The Body Shop för att hjälpa dem att ersätta oljebaserade plaster med AirCarbon och använda tillvaratagen koldioxid som en källa till något gott, säger Mark Herrema , CEO på Newlight Technologies

I en kommentar till samarbetet lägger Christopher Davis till:
– Vi hoppas att effekten av vårt forsknings-samarbete med Newlight kan ge stöd till den här globala industrin att öka resurseffektiviteten när det handlar om produktförpackningar, och ge marknaderna tillgång till nya sätt att köpa och använda
The Body Shops produkter och tjänster, och dessutom öka det uppfattade värdet av förpackningar och material.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079