Systembolaget testar nytt
I Systembolagets nya butik i Gränby i Uppsala testas ett nytt butikskoncept, med ny butiksinredning, ny kommunikation och en ny grafisk profil.
Design- och varumärkesbyrån BAS som utvecklat konceptet skriver i ett pressmeddelande att "målsättningen med testet är att skapa en modern kundanpassad fackhandelsbutik utifrån unik kunskap och med omtanke som utgångspunkt."
- Systembolagets kunder ska få kunskap, inspireras och göra medvetna val. Det har varit otroligt spännande för oss att arbeta med ett uppdrag där målet är att öka kunskapen och inspirera – inte att driva försäljning, säger Marie Wollbeck , Creative Director på BAS som tillsammans med Systembolaget tagit fram konceptet.
Konceptet skall stödja personalens höga kompetens i att rekommendera drycker – med eller utan alkohol – utifrån kundens önskemål.
I pilotbutiken testar Systembolaget allt från butiksinredning, kommunikation och en ny grafisk profil. Tillsammans med kunderna utvärderas testet för att forma Systembolagets framtida butikskoncept. Testet kommer att pågå under sex månader och utvärderas bland annat genom intervjuer och fördjupade undersökningar. Därefter beslutas om i vilken omfattning och takt det nya butikskonceptet kommer att rullas ut till Systembolagets 436 butiker.
Uppdraget har skett i tätt samarbete med Systembolagets arbetsteam för varumärkes- och butiksutveckling samt kommunikation och grafisk profil.