Skånska Byggvaror summerar toppår
Skånska Byggvaror ökade sin omsättning med 22 procent till 721 (590,3) miljoner kronor och rörelseresultatet nådde 7,8 procent under 2015. Nu laddar kedjan för fler butiksöppningar.
Nu planeras för fortsatt stark tillväxt och 2016 väntas blir det verkliga omnikanalsåret med fem nya butiker i Sverige. Dessutom planeras en expansion i Danmark.
Skånska Byggvaror har ökat omsättningen med över 20 procent i genomsnitt de senaste åtta kvartalen.
Den starkaste tillväxten under 2015 kommer från det norska dotterbolaget Grönt Fokus som vuxit med 70 procent.
Skånska Byggvaror beskriver sina satsningar på e-handel och omnikanal som lyckosamma eftersom de nått nya kundgrupper . Produktlanseringar har också utfallit väl.
- Vi har haft ett härligt 2015 och är glada över att ha nått både omsättnings- och resultatmål. Särskilt roligt är att vår norska satsning levererar så starkt, vilket ger råg i ryggen för såväl fortsättningen i Norge som vår expansion i Danmark via förvärvet Pavillon. Stort tack till alla medarbetare som gör att vi att vi lyckas nå våra mål. Nu spänner vi bågen för ett minst lika roligt 2016 med ett pärlband av butikslanseringar och fortsatt fokus på att erbjuda kanonprodukter till våra kunder, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror i pressmeddelandet.
I slutet av 2015 förvärvade Byggmax Skånska Byggvaror och samtidigt förvärvade Skånska Byggvaror det danska Pavillon för att etablera närvaro i Danmark.