Färgkedjan tar mark med tjänster
Färghandelskedjan Happy Homes ökade sin försäljning med tio procent förra året. Och i nästa vecka vässar man sitt e-handelsutbud med ny hemsida.
Under förra året ökade kedjan sin försäljning med 10,1 procent i jämförbara enheter. Färghandelsbranschen ökade samma period enligt HUI med 2,5 procent.
Tjänster ökar säljet
En del i kedjans ökning, och en förklaring till att man tar marknadsandelar, beror på att kedjan erbjuder allt fler tjänster. Entreprenadtjänster där Happy Homes ombesörjer renoveringar och ombyggnationer inom exempelvis måleri, golvläggning och badrumsrenoveringar har vunnit genklang hos kunderna.
– Vi ser att de butiker som adderar entreprenadtjänster, är de som växer omsättningsmässigt mest, säger Pär Andin Josefsson , kedjans ekonomichef.
Trea på marknaden
Kedjan har legat runt 100-talet butiker de senaste åren. Totalt sålde butikerna i kedjan för 1,8 miljarder över disk förra året. Hela året har varit positivt, med en för månaden ovanligt stor ökning i december.
– Här har vi nog en del förfakturering inför förändringarna i ROT-avdraget vid årsskiftet, men oavsett detta har hela året med olika varugrupper gått bra, säger Pär Andin Josefsson.
Nätbutiken fördel för mindre
I september smög kedjan igång sin webbhandel.
Efter att trimmat in organisationen under hösten sjösätter man nästa vecka en ny hemsidesplattform med direkt ingång till nätbutiken. Men fortfarande finns den lokala kopplingen kvar, det går att klicka sig vidare till respektive lokal färgbutik även fortsatt.
Pär Andin Josefsson ser att nätbutiken ger nya möjligheter, inte minst för de mindre butikerna:
– Vi har till exempel runt 12 000 olika tapetmönster idag och det tillkommer nya varje dag, flera av dem från leverantörer som en mindre lokal handlare inte kan få tillgång till. Nu kan också dessa butiker få ett bredare sortiment, av till exempel designertapeter, som antingen kan tas hem till butiken eller levereras direkt till kund.
E-handelsförsäljningen slussas från ett centralt lager.
– Därefter fördelar vi ut en provision, till den butik som finns i området där kunden finns. Butiken får huvuddelen av marginalen, förklarar Pär Andin Josefsson upplägget.