Proppen ur för mat på nätet
Nu har fördämningarna öppnats för mathandeln på nätet. Försäljningen ökade med 40 procent på helåret. – Lösplocksmarknaden fortsatte att gå urstarkt under 2015. Även middagslösningarna utvecklades positivt, om än inte i samma takt, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
Idag på morgonen kom färska siffror från Svensk Digital Handel. De visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 35 procent under fjärde kvartalet 2015, jämfört med samma period förra året.
Försäljningen av middagslösningar ökade med 25 procent och försäljningen av lösplock med 46 procent under samma period.
– Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall .
Helårsutvecklingen 2015 för livsmedelsförsäljningen på nätet landade på 40 procent. Motsvarande siffra för middagslösningar var 26 procent och för lösplock 55 procent.
– De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, säger Jonas Ogvall.
Försäljningstillväxt Q4 2015 Helåret 2015 Middagslösningar25 %26 %Lösplock46 %55 % Totalt 35 % 40 %
Källa: D-food Index