23948sdkhjf

Nytt publikt fokus på modeveckorna

– Nu tar modebranschen initiativ till att bli mer tillgänglig, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish fashion brands. Idag drar inte mindre än två modeveckor igång i Stockholm. Inköpsjobbet måste fortfarande göras av branschen, men långsamt flyttas fokus från catwalken ut till publiken.
Med början idag måndag, höjs modetemperaturen i Stockholm när leverantörer, inköpare och press – både inhemsk och utländsk – flockas för att spana in och lägga order inför höstens och vinterns modesäsong.

Som Dagens Handel tidigare berättat är det också denna gång en minister som öppnar Fashion week Stockholm: kultur- och demokratiminister Alice Bah-Kuhnke . Det hedersamma uppdraget att vara första märke ut på catwalken i Berns salonger är sedan Whyred, med sin damkollektion.

Visningarna ut på nätet

Den modevecka som tidigare burit huvudsponsorn det tyska bilmärkets namn, är den här gången lite nedtonad. Några märken visar inte alls och andra har ersätt kostsamma visningar med installationer. Ett tecken i tiden. För när modehjulet snurrar allt tidigare och sociala media gjort att det som tidigare var en väl förborgad hemlighet –nästa säsongs mode – bara öppen för somliga nu finns ute på nätet i samma stund som det visas på catwalken har visningarna fått en ny roll.

Delvis har de ersatts av andra visningsformer, som till exempel installationer där press och inköpare kan komma riktigt nära plaggen.

Samtidigt har visningarna idag med teknikens hjälp möjlighet att nå en större publik än någonsin tidigare. Som när visningarna går i realtid på nätet, eller – som i Stockholm – visas på stora skärmar på Norrmalmstorg.

På front row i mobilen

Under mottot The Democratic front row låter svenska modedesignern Ida Klamborn på onsdag modeintresserade som inte tillhör modeeliten eller kändisskaran ta plats på front row via sina smarta telefoner och en app och i förekommande fall 3D-glasögon. Robotar filmar hennes visning och resultatet ska bli en livesändning i 360 grader i virtual reality.

Den som laddat ner appen kan också ge sitt omdöme om visningen.

Den här förflyttningen från producent och mellanhand direkt ut till publiken/ slutkonsumenten är en trend som känns igen också från andra ställen än modevärlden, inte minst i detaljhandeln.

Modefolk på utställning

Ett av många publika inslag är Filippa K:s utställning där fotografen Julia Hetta och designern Åsa Stenerhag får gestalta höst- och vinterkollektionen i verk som visas tillsammans med valda herr- och damplagg.

Och i NK:s ljusgård visas valda kreationer direkt från catwalken. Allteftersom visningsveckan fortskrider fylls det på. Delar av utställningen kommer att auktioneras ut via Stockholms auktionsverk. Och på Kulturhuset Stadsteatern, som denna gång gör Berns sällskap som officiell visningsscen, finns ett begränsat antal visningsbiljetter för allmänheten på några utvalda visningar.

Större öppenhet

– Att Sveriges kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke inviger veckan känns viktigt och aktuellt. Modebranschen är Sveriges största kreativa näring, en bransch i konstant utveckling som skapar egna kulturformer och fenomen. Men också för att branschens traditionellt sett stängda värld tar initiativ till att bli mer demokratisk och tillgänglig, både genom innovativ teknik och nya sätt att visa upp mode på, säger Emma Ohlson , på ASFB, som är medarrangör till Fashion week Stockholm.

På Kulturhuset kan allmänheten ta del av Årets upplaga av Swedish fashion talents;. Det är Swedish fashion councils, Moderådets, projekt där en jury väljer ut nya modemärken som får hjälp att synas på olika sätt under ett år. I 2016 års upplaga har åtta modemärken fått chansen. Samtliga medverkande designers är också nominerade till utmärkelsen ”Swedish Fashion Talent of the year” som delas ut under hösten.

Ny-gammalt modenav i Nacka

Det är inte bara i centrala Stockholm det händer. I år sammanfaller den kortare, mer pressinriktade Fashion week Stockholm (se ovan) med det längre arrangemanget med inköpsfokus: Stockholm fashion week som i år pågår 1-14 februari.

Tyngdpunkten ligger i nygamla modedistriktet i Nacka strand, i det utökade modenav där befintliga arrangemang och platser – som Stockholm skohus och Sko- och väskmässan, Nordic Shoe´and Bag fair, och tygmässan Preview fabrics and accessorie s – tillsammans medsshowrooms, mässor, inköpsdagar och pop-up-events samlats under namnet Stockholm fashion district.

Agenturföretagen, som är en av initiativtagarna, beskriver det som ”den största händelsen i modesverige på 25 år”. Officiell invigning är det tisdag den nionde februari.

Bildtext: Konkurrensen om platserna på front row på modevisningarna hårdnar i takt med att tillställningarna blir allt mer publika. Här en ögonblicksbild från modeveckan i Stockholm förra augusti, med närings- och innovationsminister Mikael Damberg på plats på första raden på Ida Sjöstedts visning på Berns. Liksom publikens smarta telefoner och sociala medier. Foto: Ylva Åkesson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063