Trender i fokus i nya numret av Dagens Handel
Dagens Handel börjar året med en titt i kristallkulan. Även om bilden är grumlig - mest för allt rör sig så fort - så kan man skönja vilka trender som kommer att dominera år 2016. De presenteras i Dagens Handel nr 1 som är ute hos prenumeranterna nu.
Andreas Wahlman från Criteo listar fem trender och tips. Dagens Handels reporter Dagmar Forne har intervjuat Anna Borg , nordenchef på Klarna, Erik Enqvist , retailansvarig på Software AG, Peter Lindell på Capgemini och Christina Lind , Sverige-vd hos Visa som tillsammans tecknar en bild av vilka trender som kommer att påverka detaljhandeln framöver.
Strategi- och designbyrån Bas har tagit fram en helt ny trendguide som de berättar om i tidningen.
Personalisering är något som det talas mycket om. Håkan Erander på Capgemini consulting varnar för att personliga data måste hanteras etiskt.
Och i en spaning från Storbritannien och USA berättar vi hur några av de stora teknikjättarna har utvecklat system för Internet of things inom handeln.
Bland det övriga innehållet i Dagens Handel nummer 1 2016 finns bland annat en intervju med Glitters vd Anni Blomster Schjelderup som berättar om det förändringsarbete med smyckeskedjan har gjort och som nu också syns i räkenskaperna med både stora försäljningsökningar och en stark resultatförbättring.
Dagens Handel utkommer med 15 nummer under 2016.