23948sdkhjf

Möbelkedja i medvind

2015 blev ännu ett bra år för möbelkedjan Mio. Försäljningen steg med 22,9 procent totalt, och i jämförbara butiker med 20,3 procent.
– Vi är ödmjuka inför framgången, men konstaterar också att vi har en stark och uthållig tillväxt. Förra året var sjunde året i rad som Mio slog branschens index, och det var femte året i rad som vi ökade mer än dubbelt så mycket som branschen. Vår ökningstakt de tre senaste åren har varit 16,3 procent, 19,4 procent och nu 22,9 procent, säger Mios vd Björn Lindblad .

Under 2015 uppgick Mio-kedjans försäljning inklusive moms till 4 392 miljoner kronor, en ökning med 817 miljoner jämfört med 2014. Under året öppnades en ny butik i Södertälje. Vid årsskiftet hade Mio 66 butiker.

– Målet är att fortsätta att växa med god lönsamhet. I år öppnar vi minst tre nya butiker, den första i Falkenberg i februari. Hög tillgänglighet för kunden är avgörande och blir än viktigare framöver. Det märker vi bland annat på att vi, förutom hög efterfrågan i kedjans fysiska butiker, även ökar försäljningen via e-handel mycket kraftigt, säger Björn Lindblad.

Mio-koncernen har brutet räkenskapsår med nästa bokslutsdatum den 30 april 2016.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053