2015 starkt försäljningsår i handeln
Detaljhandelsindex visar att försäljningsvolymen ökade med 3,4 procent i december jämfört med motsvarande månad 2014. Dagligvaruhandeln ökade med 2,8 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,9 procent.
Detaljhandelns försäljning minskade med 1,5 procent mellan november 2015 och december 2015.
Under den senaste tremånadersperioden (oktober-december) ökade försäljningen med 0,7 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (juli-september).
Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.
Livsmedelshandeln har korrigerats för perioden december 2014 på grund utav nyinkomna uppgifter, detta påverkar aggregat där livsmedelshandeln ingår.
HUI Research kommenterar:
Försäljningen under årets sista, och viktigaste, månad blev ett rekord. Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på drygt 74,6 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,7 procent.
Rekordet gäller även justerat för prisförändringar då försäljningsvolymen ökade med 3,4 procent.
Vinnare
En av vinnarbranscherna under årets julhandel var heminredningshandeln, vars försäljning ökade med 9,4 procent.
Även klädhandeln och möbelhandeln uppvisade starka tillväxttal.
Den bransch som uppvisade starkast tillväxt var bygghandeln, men det är en bransch där högsäsongen infaller under våren.
Stark leksakshandel
För leksakshandeln, som är den mest julberoende branschen, ökade försäljningen med 5,3 procent. Ett starkt besked för branschen då närmare en fjärdedel av årets försäljning sker under december.
Även dagligvaruhandeln utvecklades positivt. Försäljningen gick starkare än väntat och landade på 5,1 procent.
Värmen ställde till
Andra branscher hade det betydligt tuffare under december. Detta gäller bland annat sporthandeln och skohandeln vars försäljning minskade med 1,4 respektive 8,1 procent. Båda dessa branscher har ett produktutbud som är väderberoende. Att december månad blev en av de varmaste som SMHI noterat sedan mätningarna inleddes år 1859 bättrade inte på branschernas möjligheter.
Kraftig försäljningstillväxt
Detaljhandelsåret 2015 var ett försäljningsmässigt starkt år och tillväxten landade på 5,7 procent. Inte sedan åren före finanskrisen har detaljhandeln uppvisat sådana tillväxttal. Konsumenterna har under en längre tid prioriterat andra branscher, men under 2015 tog detaljhandeln sannolikt tillbaka förlorade marknadsandelar.
Den starka försäljningstillväxten i detaljhandeln i år förklaras av svenskarnas goda köpkraft. En stabil arbetsmarknad, stigande bostadspriser, låg ränta, högt sparande samt en låg inflation har bidragit till det goda försäljningsåret.
HUI spår en något lägre tillväxttakt under 2016 och bedömer att försäljningen för den totala detaljhandeln ökar med 4,0 procent