23948sdkhjf

Ekologiskt ökar hos dagligvarukedjor

Ny statistik visar att samtliga dagligvarukedjor i Sverige ökat sin försäljning av ekologiskt under 2015.
Marknadsbevakningsföretaget Ekoweb har tagit fram statistiken över försäljningen av eko-produkter i dagligvaruhandeln.

Enligt denna statistik ökade Ica:s försäljning av ekologiskt med 50 procent i fjol jämfört med 2014.
I kronor räknat sålde Ica ekoprodukter totalt under 2015 för nära sju miljarder, motsvarande en tredjedel av all ekologisk livsmedelsförsäljning i Sverige.

Ica:s miljöchef Maria Smith menar att svenska konsumenters miljömedvetenhet är en stark drivkraft bakom ökningen.

–- Åtta av 10 kunder gör regelbundet inköp av ekologiskt så det finns egentligen inte längre någon typisk EKO kund utan vi ser att i stort sett alla våra kunder väljer ekologiskt, säger hon i ett radioinslag.

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen.

Under 2015 kunde Lidl visa en försäljningsökning av ekoprodukter med 60 procent. Den största delen kommer från frukt och grönt där ekologiskt nu står för drygt 10 procent av försäljningen.

Coop har en lång tradition när det gäller ekologiskt – i år 25-årsjubilerar deras varumärke Änglamark – medan Lidl enligt sitt pressmeddelande "knappt hunnit ur startgroparna".

Coop skriver att de under året har lagt stort fokus på kommunikationen kring ekologiska produkter, både genom att lyfta och synliggöra dem i butik och genom olika kampanjer.

Enligt Lidl Sveriges vd Conor Boyle är satsningen på ökat ekologiskt sortiment ett strategiskt beslut och en av kedjans viktigaste satsningar de kommande åren.

- Svenska konsumenter är mycket medvetna och efterfrågar både ekologiska och miljömärkta varor i högre utsträckning än i många andra europeiska länder, säger han i pressmeddelandet.

Även Bergendahls Food som äger bland annat Citygross, ligger bra till. De skriver i ett pressmeddelande att Bergendahls försäljning av ekologiska varor genom bland andra City Gross ökade under 2015 med 52 procent till en andel på 5,3 procent.

Ekoweb konstaterar att försäljningen av ekologiska produkter ökar i butikerna, men att den ökar ännu mer i näthandeln.

Analytikern Cecilia Ryegård vid Ekoweb tror att detta beror på att de som väljer att handla via datorn främst är yngre konsumenter och barnfamiljer.

Cecilia Ryegård bedömer att försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter öka med 20 procent nu under 2016 och att marknaden fördubblas de närmaste tio åren, räknat från dagens nivå.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096