Butikssäljarna får större betydelse
Undersökningen Daymakerindex Butik 2016 visar att den ökade digitaliseringen gör säljarens roll mer betydelsefull.
Daymakerindex Butik 2016 består av 500 observationer i 100 olika kedjor fördelade på 19 branscher. Daymakerindex, som , syftar till att ta pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln; hur förvaltar man kundmötet som konkurrensmedel, vilka branscher går i bräschen och hur ser utvecklingen ut?
Undersökningen visar att de senaste årens trend, nämligen att detaljhandeln i stort har förbättrat den inledande fasen av kundmötet, att uppmärksamma kunden och att ta kontakt håller i sig.
Tyvärr bekräftar undersökningen också att säljarna generellt inte använder den relationen till kunden och den kunskapen om kunden i det fortsatta kundmötet. Att lämna kunden ensam i sitt beslut kan knappast kallas god service utan innebär snarast att säljaren abdikerar från sin roll som säljare och expert.
De branscher som uppvisar bäst resultat är: Sport, Färg och tapet och Bokhandel.
De kedjor som presterat bäst är: Colorama, Team Sportia, XXL Sport, Glitter och Nilson Shoes.
– Vad en produkt kostar, vilka färger som finns och andra grundläggande produktegenskaper vet konsumenten redan som regel. Allt sådant kan du ta reda på redan innan du går in i butiken, det har ökad digitalisering och ändrade konsumentbeteenden sett till. Vad du däremot kan få i kontakten med en skicklig säljare är råd och rekommendationer om val och komplement som motsvarar just dina behov. En nyfiken och engagerad säljare kan berätta för dig hur och varför en specifik produkt/modell passar just dina behov. Dessutom kan hon/han ge dig tips om kompletterande produkter som förbättrar användningen av den produkt som ursprungligen efterfrågas, skriver Daymaker i ett pressmeddelande.
Resultat från undersökningen:
Topp 10 Kedjor
Colorama 93%
Team Sportia 87%
XXL Sport 84%
Glitter 84%
Nilson Shoes 84%
Euronics 83%
Life 82%
Rizzo 81%
Klarsynt 80%
Telia 80%
Topp 10 - Bransch
Sporthandel 82%
Färg och tapet 77%
Bokhandel 76%
Tillbehörsfackhandel 74%
Telekom 73%
Apotek 73%
Accessoarer 71%
Skor 67%
Hälsa och egenvård 67%
Hemelektronik 66%
Resultatet ovan visar procentuellt utfall av maxpoäng i Daymakerindex Butik 2016. Resultatet grundas på 12 frågor som är centrala i kundmötet.