En tredjedel av näthandeln går via mobilen
Nu har köp via smarta mobiler gått om surfplattorna, visar en ny undersökning.
Rapporten för det fjärde kvartalet 2015 visar att mer än en tredjedel, 34 procent, av webbläsarbaserade transaktioner via nätet nu görs från en mobil enhet, jämfört med drygt 30 procent föregående kvartal.
För Sverige har transaktionerna via mobila enheter ökat med 3,1 procentenheter under helåret 2015. Toppnoteringen för svenska marknaden skedde under oktober 2015 då webbläsarbaserade onlineköp via en mobil enhet stod för 38,4 procent.
– Mobila betalningar, både i appar och webbaserade, driver tillväxten av e-handel, säger Jussi Lindberg , ansvarig affärsutveckling för Adyen i Norden och Baltikum.
– När konsumenter över hela världen i första hand väljer mobilen för e-handel, är det tydligt att en ”mobile-first” strategi för betalningar är nödvändig. Denna trend är extra tydlig i Sverige, som länge legat i framkanten med en hög andel mobila betalningar.
Även betalningarna via mobilen ökar kraftigt. I Europa sker 23 procent av nätbetalningar via en smart mobil och 11 procent via surfplattan. Bland enskilda marknader fortsätter Storbritannien att leda vägen vad gäller anpassning till mobila betalningar. Mobila enheter står nu för 49 procent av onlinetransaktionerna och drygt 34 procent av dessa kommer från en smart mobil. Bland andra marknader som snabbt anpassat sig är Nederländerna med 35 procent (23 procent via smarta mobiler) och Sverige med 32 procent (25 procent via smarta mobiler).