Åhléns handlar upp ljud
Det blir Lexter Ljuddesign som får uppdraget att designa ljudmiljön i Åhléns samtliga varuhus. Lexter ligger bland annat bakom ljudmiljön i Mood Stockholm och på barnavdelningen på Åhléns City.
.
Vi har letat efter en helhetspartner som kan hjälpa oss med ljuddesign på både konceptuell och praktisk nivå, säger Åhléns marknadschef Lina Söderqvist i ett pressmeddelande.
Hon berättar vidare att Lexter tidigare har utfört ljudsättningen av Åhléns City-varuhus och att alla de 70 Åhléns-varuhusen nu ska få ljud som ska bidra till upplevelsen.
Tidigare uppdrag som Lexter genomfört för Åhléns City har bland annat innefattat ljudkoncept för avdelningarna Skönhet, Barn, Hem och Sport & Balans. Även restaurangerna Sally Voltaire & Systrar och Pane Fresco samt Café Å Lait har fått genomarbetade ljudkoncept.
– Det är roligt och utmanande med så medvetna uppdragsgivare som Åhléns, säger Margareta Andersson , VD på Lexter. Rätt utförd ljuddesign förstärker upplevelsen och påverkar köpmönstret hos konsumenterna. Handeln börjar på allvar få upp ögonen för kraften i ljud och vi ser en stadigt ökad efterfrågan på våra tjänster, säger hon.