Byggmax spurtar på nätet
En rejält ökande e-handel har tillsammans med företagsförvärv gjort att Byggmax nu slussar en femtedel av sin försäljning via nätet.
Vd Magnus Agervald sammanfattar fjärde kvartalet med att ”försäljningen ökade starkt”. Under perioden ökade Byggmax sin nettoomsättning med 20,7 procent.
I köptagen
Under fjärde kvartalet annonserade Byggmax två förvärv, Buildor AB och Skånska Byggvaror. Köpet av Builder genomfördes under kvartalet, och köpet av Skånska Byggvaror i början av 2016. Båda dessa företag är e-handelsföretag.
Om man inkluderar Buildor och Skånska byggvaror i Byggmaxgruppens försäljning över nätet för fjärde kvartalet skulle andelen nätförsäljning uppgå till 20 procent.
I samband med köpet av Skånska byggvaror blev Anders Johansson Eickhoff , vd för Skånska Byggvaror, samt medlem i Byggmax Groups ledningsgrupp.
Alla butiker omgjorda
Under året öppnade Byggmax sju butiker, fyra i Sverige och tre i Norge. 38 butiker konverterats till konceptet Byggmax 2.0.
Före maj i år är planen att samtliga butiker ska ha gjorts om till det nya konceptet.
Fler butiker på gång
Målet för 2016 är att öppna 10-15 butiker. Men, skriver vd i sina bokslutskommentarer: ”det finns en risk att en het fastighetsmarknad gör det svårt för oss att nå dit till rimliga hyror.”
Redan bestämt är att kedjan i år kommer att öppna butiker i Eurostop Arlandastad och i Kungälv, liksom i norska Bergen Midtun och Bergen Rådal.
Byggmax långsiktiga koncernmål är att växa organiskt med en ökning på mer än 15 procent per år i nettoomsättning genom att expandera butiksnätverket och öka försäljningen i jämförbara butiker. Rörelsemarginalen i förhållande till nettoomsättning ska överstiga 11 procent.
BYGGMAX
oktober-december
Nettoomsättning: 839,3 (695,4) miljoner kronor, +20,7 procent.
Nettoomsättning i jämförbara butiker: + 16,4 (3,7) procent.
Rörelseresultat: 44,8 (37,9) miljoner kronor. Inklusive förvärvskostnader blev rörelseresultatet 35,5 miljoner kronor.
Resultat efter skatt: 35,6 (30,8) miljoner kronor. Inklusive förvärvskostnader uppgick resultat efter skatt till 26,3 miljoner kronor.
Helår, januari - 31 december
Nettoomsättning: 4 131,1 (3 547,2) miljoner kronor, + 16,5 procent.
Nettoomsättning i jämförbara butiker: 12,8 (3,8) procent.
Rörelseresultat: 341,4 (288,1) miljoner kronor, inklusive förvärvskostnader blev rörelseresultatet 331,7 miljoner kronor. Rörelseresultatet inklusive engångsposter för 2014 uppgick till 296,8 miljoner kronor.
Resultat efter skatt: 269,4 (211,1) miljoner kronor, inklusive förvärvskostnader uppgick resultat efter skatt till 259,8 miljoner kronor. Resultat efter skatt inklusive engångsposter för 2014 uppgick till 217,9 miljoner kronor.