Svenskt Tenn varumärkesprisat
Svenskt Tenn får pris för god varumärkesvård. – Kombinationen av nytänkande och estetiskt arv är det som har gjort Svenskt Tenn till företaget det är idag. Vi arbetar långsiktigt med att vårda och utveckla båda dessa delar, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativ chef på Svenskt Tenn.
Signumpriset är instiftat av IP-byrån Groth & Co för att stimulera framgångsskapande varumärkesarbete. Priset har delats ut årligen sedan 1995.
Priset uppmärksammar och belönar de nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Med kombination av historiskt och modernt, och med en uttalad önskan att bidra till att bevara svenskt hantverk, går denna gång utmärkelsen till Strandvägsinstitutionen Svenskt Tenn.
Enhetlig linje med nyskapande tradition
På 1930-talet skapade Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson och den österrikiska formgivaren Josef Frank den inredningsstil som fortfarande genomsyrar Svenskt Tenn. I motiveringen till priset lyfter man fram att det inte bara handlar om en enhetlig linje i sortiment och produktion utan också i kundbemötande och service.
Juryn motiverar vidare sitt val med att det inte enbart är det estetiska som gör Svenskt Tenns varumärke unikt, utan även företagsformen.
Svenskt Tenn har butik på Strandvägen i Stockholm och på webben. Sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse.
Stiftelseformen ger unika möjligheter
Allt överskott som verksamheten genererar går till forskning inom bland annat ekologisk hållbarhet, miljövård, genetik, biomedicin och läkemedel.
– Att Svenskt Tenn ägs av en stiftelse ger oss möjlighet att arbeta med en kvalitet och en långsiktighet som är få företag förunnad. Vi ser till att vara ständigt aktuella genom att utveckla sortimentet ur vårt arkiv och genom samarbeten med samtida formgivare, säger Thommy Bindefeld .