Zalando väcker liv i tysk modemässa
I september arrangerar e-modejätten första upplagan av modemässan Bread & Butter. Arenan, inriktningen och loggan är dock ny.
Men det är inte bara logga och eventplats som är nytt, evenemanget är inte längre någon fackmässa utan ett publikt event riktat mot konsumenter.
Första upplagan var ursprungligen tänkt att arrangeras redan nu i vinter på Tempelhof men evenemanget blåstes av i höstas. E-handlaren planerar ett upplevelsebaserat event med mode, möten och shopping och planerar utställning, interaktiva modevisningar, konserter och en konferens om modets digitala framtid. Mässan äger rum under tre dagar.
Originalet till Bread & Butter hölls första gången i Köln 2001. Den tyska entreprenören Karl-Heinz Müllers mässa för ungt mode blev sedan ett återkommande inslag under Berlins modevecka och fick avläggare i Barcelona.
I slutet av 2014 sattes Bread & Butter i sin dåvarande form i konkurs. Därefter trädde E-handlaren Zalando in och köpte mässplattformen.
/Pernilla Hansson, Habit Ylva Åkesson, Dagens handel